Saturday 12 December 2015

BRUNEI: Negara yang Kaya Budi, Tinggi Pekerti

Saya melawat Brunei pada bulan April tahun lepas. Suatu perjalanan yang pada awalnya tidak dirancang. Keputusan dibuat pada saat-saat akhir untuk mengikut seorang rakan & keluarganya berjalan-jalan ke Brunei. Lagipun kami di Sarawak cuti 4 hari (Jumaat: Good Friday, Isnin: Easter Monday). Kami konvoi beberapa buah kereta. Saya berdua bersama Cikgu Zila. Memandangkan ini merupakan kali pertama kami berdua akan ke luar negara & keputusan pula dibuat pada saat akhir, maka sebaik tamat sahaja sesi persekolahan pada hari Khamis kami terus bergegas ke Jabatan Pendaftaran bagi tujuan membuat passport. Nasib baiklah sekarang ni passport boleh siap dalam masa 1 jam. Staf-stafnya pula semua mesra alam menyebabkan semua urusan dapat berjalan dengan lancar.

Selesai urusan membuat passport, kami bergegas pula ke tempat pertukaran mata wang asing. Perlu tukar duit siap-siap sebab sebaik sahaja masuk sempadan Brunei, terus akan ada plaza tol & perlu dibayar dengan menggunakan mata wang mereka. Hanya ada satu sahaja di Sibu. Itupun agak terpencil, sesat jugalah sekejap. Pada masa itu 1 dolar Brunei = RM 2.65 (sama mahal dengan dolar Singapura). Kami hanya mampu berhuhuhu sajalah…..

Perjalanan dimulakan pada petang Khamis tersebut, malamnya kami bermalam di Bintulu. Keesokan harinya kami bergerak pula ke Miri, pada pagi Sabtu baru kami memulakan perjalanan masuk ke Brunei. Masa perjalanan: Sibu-Bintulu (3 jam), Bintulu-Miri (3 jam), Miri-Brunei (3 jam). Sesiapa kalau nak pegi luar negara ikut jalan darat guna kenderaan sendiri, pastikan semua dokumen ada terutamanya passport (border pass tak main yer..), roadtax ok, geran kereta bawak, dan jangan lupa bawak pen. Senang, sebab ada borang-borang yang perlu diisi. Yang paling penting kalau nak masuk Brunei, sila pastikan kereta tidak ber-tinted ye… kalau tak sesia je kena koyak dengan pegawai imigresen.

antara landmark yang terdapat di Bandar Seri Begawan 

Sebaik sahaja merentasi sempadan, maka bermulalah pengembaraan kami di Brunei. Kekaguman saya terus bermula sebaik sahaja saya memasuki highway di negara Brunei. Antara pengalaman mengagumkan saya di negara yang kaya raya ni adalah:

Disiplin pemanduan yang sangat hebat

Orang-orang Brunei ni hampir semuanya bawak kereta macam kilat semasa di highway. Kami yang bawak 120 km/j ni pun rasa macam perlahan jika dibandingkan dengan mereka, agaknya mereka ni bawak 140 km/j ke atas. Maklumlah, kami ni guna Perodua je, orang-orang Brunei guna kereta import dari Barat atau Jepun/Korea. Tak nampak pun bayang orang Brunei bawak kereta import dari Malaysia.

Yang kagumnya, diorang ni walaupun bawak 200 km/j sekalipun tetapi tetap ikut peraturan jalan raya. Sepanjang masa dok di lorong kiri, mereka hanya akan bergerak ke lorong kanan apabila semasa hendak memotong sahaja. Habis memotong, masuk balik lorong kiri. Jadi, kalau kita bawak kereta di lorong kanan, mesti akan rasa malu sangat sebab kereta kita je dok kat lorong tu. Tambahan pula, setiap kali nak tukar lorong, mereka mesti akan bagi lampu signal. Agak-agaknya, kalau nak dibandingkan dengan cara orang Malaysia bawak kereta macam mana ya…..? *uhuk* *uhuk*

Keluar dari highway, kami masuk kawasan bandar, tapi belum sampai Bandar Seri Begawan lagi. Tiba-tiba sahaja kami terpaksa menempuh traffic jam. Pelik betul. Rupa-rupanya, traffic jam sebab budak-budak sekolah baru balik. Sesak dengan kereta ibu bapa yang ambil anak-anak. Baru kami tahu rupa-rupanya di Brunei, sekolah bercuti pada hari Jumaat dan Ahad, hari Sabtu mereka bersekolah. Laaa…….. kami ni sengaja datang hari Sabtu sebab ingatkan hari cuti di Brunei.

Tetapi jangan risau jika menempuh traffic jam di Brunei, sebab anda tidak akan dengar bunyi hon dan tiada kereta menyelit masuk sesuka hati. Ini menunjukkan orang Brunei sangat penyabar semasa memandu. Jika mereka mahu menyelit masuk, mereka akan bagi signal, kemudian angkat tangan dahulu kepada kereta belakang sebagai tanda minta izin & terima kasih. Masa tu jugak ada kemalangan jalan raya. Aduhaiii…….. lagilah sesak jadinya. Tapi yang anehnya trafik tetap berjalan agak lancar. Tidaklah terperangkap dalam jem selama berjam-jam macam di tempat kita.

Part yang paling best ialah masa nak melintas jalan. Bayangkan anda sedang ingin melintas di sebatang jalan raya yang agak lapang. Ada sebuah kereta sedang menuju ke arah anda. Sudah tentulah kita tunggu kereta tu jalan dulu, baru kita melintas kan. Tapi, tetiba kereta tu berhenti dan bagi anda melintas dulu walaupun di situ tiada tanda zebra crossing. Sanggup berhenti okayyy walaupun tengah bawak laju. Bukan sekali, tapi setiap kali nak lintas jalan macam tu. Terharu sangat, macam mau nanges. Huhu……..

Secara keseluruhannya, inilah pengalaman pemanduan yang paaaaling best dalam seumur hidup saya. Memang langsung tidak berasa stress memandu dalam kesesakan di Brunei disebabkan oleh disiplin & adab mereka di jalan raya. Mudah memberi laluan kepada orang lain & tidak mementingkan diri (eh…kereta) sendiri.


Kecil, tetapi agak sistematik

Negara Brunei ni kecik je, mungkin sebesar Perlis saja kot…. (ada ‘kot’ sebab saya belum sampai Perlis). Jadi, tempat parking nya agak terhad. Tapi mereka menggunakan sepenuhnya ruang yang ada di tempat yang sesuai untuk dijadikan tempat parking. Tepi jalan pun boleh, tapi mesti pastikan ada petak parking. Kalau tak sesia je kena saman, kena bayar guna duit Brunei pulak tu, maunya tak nangis. Satu lagi disiplin orang Brunei mereka tak parking kereta merata-rata. Agak susah jugak kami cari parking hari tu, tapi nasib baik polis penjaga parking sangat membantu. *senyum*


Pengiktirafan bahasa melayu & tulisan jawi

Sama seperti Malaysia, Bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi negara Brunei. Bezanya, mereka memang betul-betul mengiktiraf kedudukan BM sebagai bahasa kebangsaan di mana-mana sahaja. Papan-papan tanda di sana semuanya menggunakan Bahasa Melayu & turut ditulis dalam tulisan jawi. Papan-papan iklan yang mempromosikan BM juga banyak.


Sangat mementingkan kebersihan

Kami singgah solat jamak Zohor & Asar di Masjid Sultan Omar AliSaifuddin. Jika datang ke negara Brunei, tidak sah jika tidak singgah di masjid yang cukup terkenal dengan jolokan Masjid Kubah Emas ini. Jolokan itu diberikan sempena dengan kubahnya yang dilapisi dengan emas tulen. Sangat kaya kan negara Brunei ni. Kekaguman saya bukan hanya setakat kubah emas itu sahaja, tetapi juga pada jemaah yang tidak putus-putus mengunjungi masjid untuk mendirikan solat. Bukan hanya sekadar menjadi tempat persinggahan pelancong. Sangat jauh beza perasaannya dengan Masjid Kristal di Taman Tamadun Islam, Terengganu.


Keindahan dan kemewahan masjid ini terpancar dari luaran dan juga ruang dalaman masjid. Namun, pengunjung dilarang untuk mengambil foto di dalam masjid. Ruang mengambil wuduknya sangat selesa dan bersih. Begitu juga dengan kain telekung yang disediakan. Ruang solat wanita agak sempit sedikit, tetapi masih selesa dan sejuk dengan air-cond. Saya cukup kagum dengan kebersihan masjid yang cukup terjaga. Walau hanya ada setitik darah di lantai karpet masjid, terus pekerjanya datang membersihkan. (kebetulan masa itu ada seorang kanak-kanak luka kakinya, jadi darahnya menitik atas karpet masjid secara tidak sengaja).


Di bahagian belakang masjid, terdapat sebuah replika berbentuk kapal yang dibina di atas tasik dan dihubungkan dengan masjid oleh jambatan. Dikatakan bahawa replika ini dibina sebagai memperingati 1400 tahun Al-Quran diturunkan ke dunia (Nuzul al-Quran). 



Kampong Ayer – Perkampungan air terbesar di dunia!

Sedang berjalan-jalan di sekitar Bandar Seri Begawan, kami didekati seseorang yang mempromosikan pakej lawatan ke Kampong Ayer. Tertarik dengan tawaran tersebut, kami menerimanya untuk merasai pengalaman menyusuri Sungai Brunei dan melihat sendiri kehidupan masyarakat Brunei di atas air. Tambahan pula, saya ini memang suka naik bot laju (speed boat) walaupun tak pandai bawak sendiri. Hehe…….

menelusuri Sungai Brunei yang jernih bersama pemandangan sekeliling yang menyejukkan mata 

Kampong Ayer ni merupakan gabungan 42 buah kampung dan merupakan perkampungan atas air yang terbesar di dunia. Mendapat jolokan “Venice Timur” (Venice of the East). Sambil menikmati pemandangan yang menenangkan jiwa di sepanjang sungai, kami mendengar cerita pemandu bot tentang sejarah Kampong Ayer, budaya masyarakat di situ serta beberapa trademark negara Brunei yang dapat dilihat di seberang sungai. Termasuk juga sebuah legenda tentang anak derhaka yang disumpah menjadi batu oleh ibunya (seperti cerita Si Tanggang). Batu tersebut ada di sungai tersebut. Tak tahulah pula sejauh mana kebenarannya.

batu "Si Tanggang" 

Perkampungan air sama sahaja seperti mana-mana kampung di daratan. Kebanyakan rumah sudah moden, diperbuat daripada konkrit. Ada semua kemudahan asas (bekalan air & elektrik), sekolah, masjid, stesen minyak dsb. Cuma bezanya SEMUA itu terletak di atas air. Jadi, hampir semua rumah memang mempunyai bot sendiri sebagai pengangkutan utama. Budak 8 tahun pun dah pandai bawak bot. Best kan…. Tapi yang paling best dan paling membuatkan saya kagum adalah, persekitaran Kampong Ayer adalah sangat sangat sangat bersih. Tiada satu pun sampah yang saya lihat dibuang ke dalam sungai di bawah rumah. Sungai Brunei juga sangat jernih. 

deretan rumah di Kampong Ayer  

persekitaran rumah yang bersih & cantik. 

masjid terapung di Kampong Ayer  

galeri ala muzium, salah satu tempat yang disinggah, tetapi dilarang mengambil foto di dalamnya 

Kalau nak tahu lebih lanjut tentang Kampong Ayer ni, boleh baca DISINI.   


Selain pengalaman-pengalaman yang mengagumkan, terdapat juga beberapa pengalaman lucu yang tidak dapat dilupakan:


Sesat

Satu kekurangan di Brunei ialah papan tanda yang sangat kurang. Jadi, kalau tidak biasa dengan jalan-jalan di Brunei memang akan mudah sesat. Kami sesat berjam-jam jugalah semasa nak mencari pusat cenderamata. Brunei tak macam Malaysia yang ada banyak kedai cenderamata. Akhirnya, berjaya juga jumpa setelah banyak kali berhenti & bertanya kepada orang ramai, tapi dah lupa nama tempatnya. Walau apa pun, tak boleh shopping sakan sebab tak banyak duit Brunei yang dibawa. Jimat punya pasal……. Jika masuk shopping complex lagilah tak boleh shopping. Mahal weiii barang-barang Brunei…. Shopping complex pun mewah kemain.


Peristiwa lucu di bulatan (roundabout)

Pernah satu ketika saya tiba di satu simpang empat, berhenti untuk ke simpang sebelah kanan. Dalam hati pelik juga kenapa tiada lampu isyarat. Lagi pelik bila tengok kereta tidak dipandu lurus, tetapi agak bengkok. Beberapa lama kemudian baru saya faham rupa-rupanya itu bukan simpang empat, tapi roundabout. Ada seketul batu sederhana besar yang diletakkan di tengah-tengah sebagai tanda. Alahaiii……….saya hanya mampu gelak jelah dengan member sebelah. Nasib baik tiada kereta belakang yang hon pada saya. Mungkin mereka faham apabila melihat plat kereta Q dari Sarawak. Maklumlah Brunei ni negara tak besar, jadi dia punya bulatan pun kecik je, berbanding dengan Sarawak yang punya roundabout besar dinosaur. Keh….keh….keh…..

***************************************************************

Sesungguhnya pengalaman seketika di negara Brunei meninggalkan pengalaman yang cukup berharga bagi saya. Selama ini, saya cukup mengagumi negara Jepun yang cukup terkenal dengan teknologi-teknologi moden yang hebat, di samping tahap disiplin dan kebersihan yang cukup tinggi. Rupa-rupanya kita punya jiran terdekat yang juga hebat disiplin dan kebersihannya. Ditambah pula dengan keramahan & adab sopan orang-orang Brunei. Rasa macam nak pergi lagi sekali. Hari tu tak puas sebab banyak tempat yang tak sempat dikunjungi dek hambatan masa.

Ketenangan yang dirasai sepanjang berada di Brunei juga mungkin hasil kredibiliti pemerintahan Sultannya yang berjaya mentarbiyah rakyat yang berada di bawah kepimpinannya. Ditambah pula dengan hukum hudud yang mula dilaksanakan sebagai asas perundangan negara. Sememangnya Brunei merupakan sebuah negara yang wajar dikagumi & dicontohi!



p/s: lepas ni kalau nak pergi, rasanya better ambik pemandu pelancong, pergi sana naik ‘belon’. Tak perlu lagi letih memandu dari Sibu, tak payah dah sesat barat di jalan raya, dan tak perlu lagi terpinga-pinga di bulatan yang ‘comel’. Hehehe……. 

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

    PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.



    SERVICES TERMASUK :
    • TRANSPORT
    • PEMANDU PELANCONGAN
    • HOTEL 3 BINTANG
    • BREAKFAST 3X
    • MAKAN TENGAH HARI 3X
    • DINNER 3X
    • SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    • KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    • MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete