Pages

Friday, 10 January 2020

Woww!!! Menariknya Aktiviti Resapan

Resapan merupakan proses pemindahan jirim @ zarah-zarah daripada suatu medium ke medium yang lain, dari kawasan berkepekatan tinggi ke kawasan berkepekatan rendah. 


Proses resapan boleh berlaku melalui 3 medium, iaitu pepejal, cecair dan gas. 

1. Resapan melalui pepejal

Biasanya kalau ikut buku, eksperimen resapan melalui pepejal menggunakan pepejal Kalium Manganat(VII) ataupun pepejal Kuprum(II) Sulfat.

Yang ni kami guna pepejal kalium manganat(VII). Ini hasil selepas beberapa jam. 
Memang lambat resapan melalui pepejal ni. 


2. Resapan melalui cecair. 

Untuk aktiviti ni, kami gunakan kertas tisu bagi menunjukkan proses pemindahan cecair daripada suatu bikar ke bikar yang lain.

Bikar kat tengah tu asalnya kosong. Selepas beberapa ketika, bikar itu berisi cecair yang telah berpindah daripada bikar di kiri dan kanan melalui proses resapan. 




3. Menghasilkan warna pada kobis & bunga. 

Hanya perlu rendamkan bahagian bawah kobis ataupun batang bunga dalam bikar yang berisi air berwarna. Kami guna pewarna makanan tu je. Tapi kalau nak guna bahan kimia yang berwarna pun boleh. Misalnya kalium manganat(VII) untuk efek warna ungu, kuprum(II) sulfat (biru), kalium dikromat(VI) (jingga) dan sebagainya. 

Kalau nak buat untuk kobis, paling bagus guna kobis cina yang panjang ni. 
Boleh nampak jelas kenaikan warna pada kelopak kobis. 

Ini pula persediaan untuk proses resapan pada bunga. 
Gunakan bunga yang berwarna putih ye. 
Rendam batang bunga dalam silinder penyukat atau 
apa-apa bekas silinder supaya bunga tu stabil. 
Jangan korang pegi guna buret sudahlahhhh..... 
Kalau nak guna bikar pun suka hati koranglah, tapi kalau esoknya 
bunga tu 'bongkok' nasiblah. 
Rasa nak bunga mahal, belilah ros putih. 
Ini kami beli kat makcik jual bunga tepi jalan je. 
Tak sampai 5 ringgit untuk seikat (ada lah dalam 20 kuntum). Jimat. 

Inilah hasilnya

3 warna RMC: hijau, kuning, merah. 
Yang ni caranya potong batang kat bahagian bawah kepada 3 bahagian, 
lepas tu celuplah dalam 3 warna berbeza. 

Yang ini pula direndam dalam warna-warna yang berbeza 
melalui 1 batang yang sama. 
Mula-mula rendam dalam warna merah. 
Lepas warna merah dah naik, rendam pula dalam warna kuning. 
So, jadilah macam ni. 



Nota kaki: 
Boleh buat aktiviti ni dalam kelas atau sempena Minggu Sains. 
Selain daripada tajuk Resapan, aktiviti ini juga boleh digunakan semasa perbincangan bagi tajuk Pengangkutan Air dalam Tumbuhan Melalui Xilem. 
Nak buat untuk bunga kat rumah pun boleh  ^_^


Thursday, 9 January 2020

Koleksi Bahan Pembentangan Kimia

Berikut merupakan hasil karya pelajar-pelajar di sekolah saya yang dibentangkan semasa Program Gallery Walk Kimia. Bahan pembentangan ini merupakan bahan sokongan terhadap eksperimen yang ditunjukkan semasa program tersebut. 

Kredit: Asyraf, Zubair, Nazmy (2018)

Kredit: Imran & Tengku (2018)

*dihasilkan daripada batu-batu kecil yang disembur pewarna
Kredit: Adlan Arif & Faridz (2018)

*background tu dilukis sendiri menggunakan marker warna silver
Kredit: Ameen Iskandar & Khidir (2018)

Kredit: Ameen Iskandar & Khidir (2018)

Kredit: Danish Aidil & Syahmi (2018)
 
Kredit: Muhammad Hafeez & Amirul (2018)

Kredit: Khairul Aqil & Qusyairi Adha (2018)

Kredit: Farashah Farizal & Hafizur-Rahman (2018)

Kredit: Naseem & Daniel Yusaini (2018)

Kredit: Suhaimi & Atal Arif (2018)

Kredit: Ng Qin Shen & Isaac (2018)

Kredit: Haikal Amri & Faiz (2018)

Kredit: Eishwar & Suria (2019)

Kredit: Eishwar & Suria (2019)

Kredit: Nasywan & Azriel (2019)

Kredit: Syaimidi Efizy & Hafizuddin (2019)

Kredit: Syafiq & Azha (2019)

Kredit: Ammar Damanhuri & Zulkarnain (2019)

Kredit: Aiman & Thamiliniyan (2019)


Tuesday, 7 January 2020

Aktiviti Kadar Tindak Balas Menggunakan Glowing Stick


Selain daripada menjalankan eksperimen bagi kadar tindak balas dengan menggunakan bahan-bahan kimia seperti dalam buku amali, kita juga boleh menggunakan bahan-bahan lain yang boleh didapati dengan mudah. Antaranya Panadol soluble, glowing stick, uncang teh dan sebagainya.


Untuk aktiviti kali ini, kami menggunakan glowing stick bagi menguji faktor suhu terhadap kadar kecerahan glowing stick. Boleh beli glowing stick ni daripada kedai Mr. DIY.


Aktiviti ini boleh dijadikan sebagai set induksi, ataupun sebagai aktiviti aplikasi bagi tajuk kadar tindak balas.

Tajuk : Kadar tindak balas
Faktor : Suhu

Bahan-bahan yang diperlukan:
1. Dua buah bikar 500ml
2. Air
3. Glowing stick
4. Tungku kaki tiga
5. Penunu Bunsen
6. Ais

Prosedur:
1. Isikan kedua-dua bikar dengan air sehingga 2/3 penuh.
2. Labelkan sebagai bikar A dan bikar B.
3. Panaskan air dalam bikar A (tak perlu mendidih pun tak apa).
4. Masukkan ais dalam bikar B.
5. Rendamkan glowing stick dalam bikar A dan bikar B masing-masing.
6. Bandingkan kecerahan glowing stick dalam kedua-dua bikar.

Pemerhatian:

*masa ni ais dah cair, kami guna air biasa saja*


Glowing stick dalam bikar A lebih cerah daripada bikar B.
Lebih tinggi suhu air, lebih tinggi kadar kecerahan glowing stick.

Kesimpulan:
Semakin tinggi suhu, semakin tinggi kadar tindak balas.


Catatan:
Boleh juga jalankan aktiviti ini menggunakan air dengan pelbagai suhu yang berbeza. Jadi, boleh bandingkan peningkatan kadar kecerahan glowing stick daripada suhu yang paling rendah kepada suhu yang paling tinggi.

Teori Perlanggaran bagi Faktor Suhu:
- Lebih tinggi suhu, bahan-bahan tindak balas mempunyai tenaga kinetik yang lebih tinggi @ zarah-zarah bahan tindak balas bergerak dengan lebih laju
- Frekuensi perlanggaran antara zarah-zarah bahan tindak balas lebih tinggi
- Frekuensi perlanggaran berkesan antara zarah-zarah bahan tindak balas lebih tinggi.
- Jadi, kadar tindak balas lebih tinggi.

*perlu diingat, dalam jawapan peperiksaan, zarah-zarah bahan yang bertindak balas perlulah dinyatakan secara spesifik, termasuk jenis zarahnya sama ada atom, molekul ataupun ion.

**Untuk aktiviti kadar tindak balas menggunakan Panadol soluble (faktor saiz), sila klik DI SINI.