Kadar tindak
balas dipengaruhi oleh 5 faktor:
i) Saiz bahan
tindak balas
ii)
Kepekatan bahan tindak balas
iii) Suhu
bahan tindak balas
iv)
Kehadiran mangkin
v) Tekanan
Walaupun
dalam sukatan pelajaran Kimia disenaraikan 5 faktor, namun yang dibincangkan secara
terperinci hanya 4 faktor sahaja. Jadi, terdapat 4 eksperimen yang dijalankan bagi mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi kadar tindak balas.
Saya menggabungkan
3 faktor untuk dibincangkan dalam satu sesi PdP (2 waktu). Faktor saiz
dijadikan sebagai set induksi, di mana saya menggunakan panadol soluble yang
dilarutkan dalam air.
Dua lagi
faktor, iaitu faktor kepekatan bahan & suhu bahan tindak balas dijalankan
eksperimen oleh pelajar-pelajar saya. Dua eksperimen ini boleh dijalankan
serentak memandangkan kedua-duanya menggunakan bahan tindak balas yang sama.
Kronologi langkah
yang saya jalankan:
(A) Set
induksi
1. Sediakan
dua buah bikar berisi air & dua biji panadol soluble
2. Minta
pelajar patah-patahkan sebiji panadol soluble sehingga menjadi ketulan-ketulan
kecil
3. Tanya
pelajar apa perbezaan luas permukaan panadol soluble antara ketulan besar &
ketulan kecil.
(ketulan
kecil mempunyai luas permukaan yang lebih kecil bagi setiap ketulan, tetapi mempunyai
Jumlah Luas Permukaan yang lebih besar berbanding sebiji ketulan besar panadol
soluble)
4. Masukkan
panadol soluble ke dalam 2 buah bikar berisi air. Perhatikan panadol soluble
dalam bikar mana yang paling cepat larut dan berhenti bertindak balas.
5. Minta
pelajar nyatakan pemerhatian.
(ketulan
kecil panadol soluble lebih cepat larut & lebih cepat berhenti bertindak
balas)
6. Pelajar
membuat rumusan / kesimpulan:
Semakin kecil
saiz bahan tindak balas, semakin besar jumlah luas permukaan bahan yang
terdedah, semakin tinggi kadar tindak balas
7. Aplikasi dalam kehidupan seharian: memasak makanan yang bersaiz kecil lebih cepat berbanding makanan yang bersaiz besar.
7. Aplikasi dalam kehidupan seharian: memasak makanan yang bersaiz kecil lebih cepat berbanding makanan yang bersaiz besar.
(B)
Eksperimen berkumpulan
1. Pelajar
dibahagikan kepada 4 kumpulan. 2 kumpulan mengkaji faktor kepekatan bahan,
manakala 2 kumpulan lagi mengkaji faktor suhu.
2. Guru
menunjukkan demo eksperimen (menggunakan radas kosong) & menerangkan
langkah berjaga-jaga semasa menjalankan eksperimen.
3. Pelajar
menjalankan eksperimen (rujuk prosedur dalam Buku Teks Kimia Ting. 5 & hands-on)
4. Pelajar mencatatkan masa yang diambil untuk tanda 'X' tidak kelihatan
(C) Melukis
graf & pembentangan
1. Pelajar
melukis graf kepekatan melawan 1/masa & suhu melawan 1/masa
2. Pelajar
membentangkan data & graf kumpulan masing-masing sebagai perkongsian dengan
kumpulan lain.
3. Semua
graf yang dilukis menunjukkan graf garis lurus (berkadar langsung).
Langkah berjaga-jaga
& peringatan kepada pelajar:
1. Terus
mulakan jam randik sebaik sahaja asid dituangkan ke dalam kelalang kon berisi
natrium tiosulfat kerana tindak balas terus berlaku.
2. Gunakan
kelalang kon yang sama saiz kerana saiz yang berbeza mempengaruhi ketinggian
mendakan yang terbentuk. Seterusnya, ia mempengaruhi masa yang diambil untuk
tanda ‘X’ tidak kelihatan.
3. Pastikan
mata berada pada aras meniskus cecair semasa mengukur isipadu natrium
tiosulfat.
4. Gunakan
penyepit / kain semasa memegang kelalang kon yang panas. Memegang radas yang
panas boleh mendatangkan kemalangan.
5. Sebaik
sahaja natrium tiosulfat mencapai suhu yang diingini, terus masukkan asid &
mulakan jam randik.
6. Lihat
tanda ‘X’ dari atas kelalang kon, bukan dari tepi.
7. Tutup
kipas sepanjang eksperimen dijalankan bagi memastikan suhu sekeliling tidak
mempengaruhi suhu bahan tindak balas.
8.
Sebaik-baiknya eksperimen dijalankan dengan pantas kerana semakin lama masa
diambil, kelalang kon yang digunakan menjadi semakin kabur disebabkan sisa
sulfur yang melekat pada dinding kelalang kon. Menggunakan kelalang kon yang
lain, tetapi sama saiz adalah lebih baik.
9. Jangan
buang sisa bahan kimia ke dalam sinki. Buang sisa bahan kimia dalam bekas sisa
bahan kimia yang disediakan oleh guru.
10. JANGAN gunakan istilah tanda 'X' hilang, tetapi gunakan ayat "tanda 'X' hilang dari pandangan" ataupun "tanda 'X' tidak kelihatan"
**Rujukan lanjut: https://www.facebook.com/rajinder.pw/posts/10153915429201654
**Rujukan lanjut: https://www.facebook.com/rajinder.pw/posts/10153915429201654
Thank You For Your Note & Information
ReplyDeleteThank You For Your Note & Information
ReplyDelete