Persidangan Inovasi, Kajian Tindakan & Penyelidikan Guru merupakan
acara tahunan yang dianjurkan oleh SMK Sacred Heart Sibu dengan kerjasama
Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak (JPNS) dan University College of Technology
Sarawak (UCTS) Sibu.
Ianya telah diadakan pada 15 Ogos 2015, iaitu hari Sabtu
lepas. Tema Persidangan Inovasi pada tahun ini ialah “Inovasi Pemangkin
Kemenjadian Generasi Inovatif”. Persidangan ini merupakan sebuah persidangan
peringkat negeri Sarawak yang bertujuan menjadi platform perkongsian inovasi
dan penyelidikan guru dari pelbagai bahagian negeri Sarawak. Kertas kerja yang
dibentangkan meliputi 3 aspek, iaitu Projek Inovasi, Kajian Tindakan (action research) dan Penyelidikan (research) yang telah dijalankan oleh
guru-guru di Sarawak pada tahun 2014.
Kali pertama saya menyertai persidangan ini adalah pada tahun lepas
selaku peserta. Masa tu saya baru mula berjinak-jinak dengan Kajian Tindakan
& Projek Inovasi. Jadi, saya mahu menimba ilmu & pengalaman di samping
meneroka idea-idea baru untuk diaplikasikan dalam bilik darjah nanti. Hasil
pengamatan saya, saya mendapati bahawa projek inovasi tidaklah sesukar yang
saya bayangkan selama ini. Apa yang penting ia memerlukan keberanian dan
kerajinan serta sedikit suntikan kreativiti. Sebenarnya ramai antara kita yang
telah menjalankan inovasi dalam bilik darjah, sama ada sedar mahupun tidak.
Namun, bezanya adalah pada dokumentasi. Ada guru-guru yang begitu kreatif dan
membina pelbagai BBM yang menarik, tetapi tidak didokumentasi dan dikongsi
dengan guru-guru lain. Maka, rugilah. Bertitik tolak dari situ, saya mula
membuat perancangan untuk melaksanakan projek inovasi secara lebih serius dan
terancang. Saya bernasib baik kerana punya rakan sekerja yang sehaluan dengan
saya di mana dia banyak membantu dan membimbing saya hasil pengalamannya yang
meluas.
Apabila SMK Sacred Heart mula mengedarkan surat jemputan ke
persidangan pada tahun ini, saya dan dua orang lagi guru SMKBA menghantar
permohonan sebagai pembentang. Kami tidaklah berharap sangat kerana sedar
bahawa tempat selaku pembentang adalah terhad. Tambahan pula kami perlu
bersaing dengan guru-guru lain yang lebih senior dan berpengalaman. Awal bulan
Jun lalu, saya menerima berita baik melalui e-mel dari SMKSH menyatakan bahawa
projek inovasi saya telah dipilih untuk dibentangkan semasa persidangan inovasi
pada bulan Ogos nanti. Tambah menggembirakan apabila 2 orang lagi guru SMKBA
turut dipilih selaku pembentang.
Persidangan Inovasi peringkat Negeri Sarawak 2015 telah dirasmikan
oleh Pengarah JPNS sendiri, iaitu Pn. Rakayah bt Hj. Madon. Majlis bermula
seawal jam 8.30 pagi di Dewan Kuliah UCTS dengan ketibaan Pengarah JPNS yang
diiringi persembahan Bagpipe Band,
tarian singa dan paluan kompang serta bunga manggar. Acara sambutan untuk
Pengarah JPNS mengimbau kenangan saya pada tanah semenanjung. Lima tahun berada
di Bumi Kenyalang, saya sudah biasa dengan
Ngajat Ngalu Temuai (Ngajat Welcoming Dance) dan Taboh Iban. Sudah lama
tidak mendengar paluan kompang dan melihat bunga manggar. Bagpipe Band pula mengingatkan saya pada SMK St. John KL, tempat
saya menjalani latihan mengajar di mana saya menjadi pembantu guru penasihat
untuk bagpipe band sekolah tersebut
yang begitu terkenal.
Usai nyanyian lagu kebangsaan, majlis dimulakan dengan ucapan
alu-aluan oleh Pengetua SMKSH, En. David Teo Wu, diikuti Timbalan Naib Cancelor
UCTS, Prof. Dato’ Dr. Sabaruddin b. Mohd. Dalam intipati ucap utama Puan
Pengarah JPNS, saya tertarik dengan teguran beliau terhadap guru-guru yang suka
‘memberi label’ kepada pelajar-pelajar dalam kelas dan bersikap pilih kasih.
Setelah tirai persidangan dibuka dengan rasminya, sesi pembentangan
pun bermula. Terdapat dua sesi pembentangan, iaitu sesi plenary dan sesi selari. Sesi plenary
memperlihatkan pembentangan kertas penyelidikan di peringkat universiti oleh
pensyarah-pensyarah yang dijemput khas. Tiga orang pensyarah yang telah
membentangkan kajian mereka adalah:
i)
Prof. Madya Dr.
Patrick Then
Swinburne
University of Technology (Sarawak Campus)
ii)
Prof. Madya Dr.
Pauline Ho
Curtin University
(Sarawak)
iii)
En. Daniel Tan Yong
Wen
University College
of Technology Sarawak
Kajian yang dibentangkan oleh pensyarah universiti adalah lebih meluas
dengan tahap yang lebih tinggi berbanding dengan kajian guru yang lebih
berfokus dalam bidang pendidikan. Walau apapun, melihat pembentangan kertas
penyelidikan universiti merupakan suatu pendedahan yang sangat baik terutamanya
dari segi metod kajian. Manalah tahu, suatu hari nanti ada rezeki untuk sambung
belajar di peringkat master atau PhD.
Ehem!
Sesi pembentangan sidang selari bermula pada jam 11.40 pagi. Terdapat
36 kertas kajian yang akan dibentangkan di 6 buah bilik tutorial. Saya merupakan
pembentang terakhir di Bilik 6. Pembahagian kertas pembentangan semasa
persidangan pada kali ini dilihat lebih teratur dan terancang di mana ianya
dibahagikan mengikut bidang. Misalnya di bilik 1, kebanyakan kertas yang
dibentangkan adalah berkaitan mata pelajaran BM dan BI. Manakala di bilik 6
pula, semua kertas yang dibentangkan merupakan projek inovasi bagi mata
pelajaran Sains Tulen. Jadi, tidak perlulah saya berulang-alik ke bilik-bilik
lain untuk melihat projek inovasi bagi mata pelajaran Fizik, Kimia dan Biologi.
Pembentangan kami turut disertai oleh pensyarah-pensyarah jemputan.
Alhamdulillah, pembentangan saya berjalan dengan lancar tanpa rasa
gugup. Sesi soal jawab pula berlalu tanpa ada peserta yang bertanyakan soalan.
Jadi, bilik kami merupakan bilik terawal yang tamat sesi selari.
Selepas rehat pada waktu tengah hari, para pembentang menyertai satu
sesi perbincangan bersama para panel
review yang terdiri daripada pensyarah-pensyarah universiti. Mereka
memberikan komen terhadap pembentangan kami secara umum di samping memberikan
cadangan-cadangan bernas untuk penambahbaikan. Mereka agak terkejut (surprised) melihat usaha guru-guru yang
menjalankan kajian / penyelidikan di sekolah dalam kekangan masa dan tugas
hakiki walaupun guru tidak diwajibkan untuk melaksanakan kajian sepertimana
pensyarah di universiti.
Rumusannya, penglibatan dalam acara persidangan seperti ini dapat
membuka minda dan menyuntik motivasi untuk terus melaksanakan perubahan dan
penambahbaikan dalam PdP. Tidak bermakna kita guru yang sempurna. Tetapi apa
yang penting adalah usaha ke arah mencapai kesempurnaan.
p/s: Semakin banyak ilmu yang digali, semakin banyak yang kita tidak
ketahui. Usaha tanpa henti, moga Allah berkati.
No comments:
Post a Comment