Friday 19 June 2015

Nota Ringkas Sebatian Karbon

Topik Sebatian Karbon (Bab 2, Kimia Tingkatan 5) merupakan antara topik yang penting dalam mata pelajaran Kimia. Tajuk ni hampir setiap tahun disoal dalam peperiksaan SPM sama ada soalan struktur mahupun soalan esei. Pernah juga disoal dalam Kertas 3, iaitu soalan yang meminta pelajar membanding beza alkana & alkena.

Tajuk Sebatian Karbon merangkumi 5 siri homolog, iaitu Alkana, Alkena, Alkohol, Asid Karboksilik dan Ester. Jika mahu dihafal semua tindak balas kimia yang melibatkan sebatian karbon satu persatu tentulah satu tugas yang sukar. Tambahan pula, kebiasaannya soalan sebatian karbon akan menggabungkan beberapa siri homolog. 

Jadi, antara cara paling mudah untuk mengingati semua tindak balas kimia yang melibatkan sebatian karbon adalah dengan menggunakan nota ringkas dalam bentuk peta minda / peta konsep. 
Saya meminta pelajar untuk membinanya sendiri supaya mereka lebih faham dan lebih mudah untuk mengingatinya. Selepas mereka membina draf awal, saya meminta mereka untuk membuat penambahbaikan supaya peta minda mereka lebih lengkap.

Hasil pelajar-pelajar 5 Sains 2017: 










Hasil pelajar-pelajar 5 Sains 2015: 







6 comments: