Sunday 26 April 2020

Asas Kimia : Menulis Formula Kimia Sebatian

Dalam mata pelajaran Kimia, antara perkara paling penting adalah kemahiran untuk membina formula kimia bagi sebatian. Adalah sangat digalakkan untuk pelajar-pelajar memahami cara-cara untuk membina / menulis formula kimia, berbanding menghafalnya. Apabila sudah faham, maka sudah pasti pelajar boleh menulis formula bagi apa jua sebatian yang diberikan. 

Berikut merupakan senarai formula bagi kation dan anion: 



Untuk membina formula kimia sebatian, kita tentukan terlebih dahulu sama ada formula bagi ion positif dan ion negatif mempunyai nilai cas yang sama ataupun berbeza.

Jika kation dan anion mempunyai nilai cas yang sama, jadi kita terus potong sahaja cas pada ion-ion tersebut, kemudian gabungkan.


Jika kation dan anion mempunyai nilai cas yang berbeza, kita buat kaedah darab silang. Nilai cas pada kation dibawa turun dan diberi kepada anion, dan begitulah sebaliknya. 


Apabila melibatkan ion kompleks, langkah-langkahnya sama sahaja seperti ion-ion yang lain. Jika nilai cas sama, potong sahaja, manakala jika nilai cas berbeza, kita buat darab silang. 


Cuma, apabila melibatkan ion kompleks yang mempunyai nilai cas berbeza, kita perlu menulis kurungan (mengikut keadaan). 


Untuk lebih memahami langkah-langkah untuk menulis formula kimia sebatian, bolehlah merujuk video yang Cikgu Nurul sediakan. Klik link berikut untuk menonton video tersebut di YouTube: 


Semoga pelajar-pelajar lebih memahami dan dapat menguasai cara penulisan formula kimia sebatian dengan lebih baik.



Artikel berkaitan: 
Membina Persamaan Kimia 
Menyelesaikan Masalah Penghitungan 

2 comments:

  1. Terima kasih..mintak halalkan ilmu ni ye cg. Terima kasih

    ReplyDelete
  2. Saya minta cikgu halalkan ya ilmu ni cikgu, berguna sgt utk saya yg tengah praktikal. Terima kasih cikgu <3

    ReplyDelete