Saturday 20 June 2015

Rezeki Ramadhan

Petang semalam, saya diajak oleh seorang guru berbangsa tionghua dari sekolah saya untuk berbuka puasa di luar. Tujuannya adalah untuk meraikan rakan serumah saya, Cikgu Raja Norazila yang akan berpindah ke Pahang tidak lama lagi. (cuma menunggu surat rasmi).
Orang ajak makan, belanja pula tu, sudah tentulah rezeki tidak boleh ditolak kan.....hehe.....


Tapi, apa yang membuatkan saya tersentuh adalah niat murni Cikgu Fong yang mahu meraikan & berkongsi kegembiraan bersama kami.
Memandangkan sekarang adalah bulan Ramadhan, maka beliau sanggup menunggu waktu berbuka bersama kami & cukup memahami kami perlu pulang cepat utuk menunaikan solat.


Mengenali Fong selama 5 tahun, beliau saya lihat seorang yang cukup sempoi, mesra alam (friendly), tidak kedekut dan suka membuat orang lain ketawa (walaupun kadang-kadang dia memang sangat gila-gila).
Tatkala tiba bulan puasa, saya perasan, sejak tahun lepas, dia dan rakan-rakan guru cina yang lain tidak lagi makan di hadapan kami dalam bilik guru.
Sesuatu yang mungkin nampak enteng, tetapi sebenarnya cukup bermakna apabila kita saling menghormati dan memahami walaupun berbeza agama, bangsa dan budaya.
Saya berharap ada lebih ramai lagi manusia seperti Fong di luar sana.
Dan semoga Malaysia terus dirahmati dengan nikmat keamanan & kemakmuran yang berpanjangan.

Salam Ramadhan al-Mubarak 1436H. =)


p/s: puasa bukan hanya sekadar menahan lapar dan dahaga.

No comments:

Post a Comment