Sunday 28 June 2015

Selamat Jalan, Sahabat

Tanpa sedar, 5 tahun telah berlalu sejak pertemuan kami yang pertama di bumi Sibu.
Beza posting cuma 3 bulan.
Selama 5 tahun mengharungi suka duka bersama, terlalu banyak kenangan yang telah tercipta.
Terasa masih ada begitu banyak yang ingin dikongsi bersama.
Namun, telah tertulis rezekinya di sini setakat ini sahaja.
Perginya tanpa disangka-sangka.
Permohonannya untuk bertukar ke semenanjung akhirnya diluluskan jua.
Maka, berangkatlah beliau ke bumi Tok Gajah bersama suami tercinta.


Jika ada yang bertanya, apa alasan yang diguna, tiada apa yang luar biasa.
Hanya sekadar menggunakan alasan mengikut suami, mungkin sudah rezekinya ada kekosongan di sana.
Surat sokongan majikan suaminya dilampirkan bersama.
Dan yang paling utama, ini semua ketentuan Yang Maha Pencipta.


Dua minggu menunggu surat rasmi pertukaran guru untuk tiba.
Dua minggu itu juga masa digunakan untuk mengemas segala barang yang ada.
Banyak juga perkara yang perlu diuruskan sebelum berpindah tempat kerja.
Nasib baik ada sumber rujukan daripada guru yang pernah menguruskan perkara sama.
Cuma tidak layak untuk membuat sebarang tuntutan dengan alasan tempoh bertugas belum genap 5 tahun, masih berbaki 5 bulan sahaja.

Panduan menguruskan perpindahan dari Sarawak ke Semenanjung diambil daripada blog Cikgu Hailmi di sini.  
Hampir setahun saya ‘bookmark’ link ini, kononnya mahu diguna.
Rupa-rupanya link ini disimpan agar dapat saya berikan pada sahabat saya.
Tak apalah, suatu hari nanti pasti hari saya akan tiba jua.
Harapan masih ada. Jika dia berjaya, mengapa tidak saya?


Buatmu sahabat, ku doakan semoga berjaya & berbahagia.
Jangan lupa doa agar aku menuruti jejak langkahmu tidak lama lagi.
Kuucapkan selamat jalan, dan bukan selamat tinggal.

Kerana persahabatan pasti akan kekal selagi ukhwah subur di jiwa. 


p/s: nasib baik berjaya tahan kolam mata masa di airport td. T.T

No comments:

Post a Comment