Tuesday 10 May 2016

Kem Kepimpinan Pelajar di IPG Rajang

Baru-baru ini saya mengiringi pelajar ke IPGM kampus Rajang, Bintangor untuk satu program Kem Kepimpinan Pelajar 2016. Kem ini melibatkan lebih kurang 70 orang pelajar asrama termasuk badan pengawas. Pada peringkat awalnya, kem ini dirancang intuk diadakan pada 6-8 Mei, namun memandangkan pada waktu tersebut PRN berlangsung, maka kami awalkan ke 29 April - 1 Mei. Mujur juga pihak IPG bersetuju untuk mengorbankan waktu cuti Hari Pekerja pada 1 Mei. Tak apa, 2 Mei boleh rehat. hehe..... 


Ini merupakan kolaborasi kali pertama kami bersama IPG Rajang. Alhamdulillah, mereka memberikan kerjasama yang sangat baik sebelum dan semasa program. Program ini dikendalikan oleh Kaunselor IPGMKR, En. Hadeli dengan dibantu beberapa orang pelajar selaku fasilitator. 


Hari #1

Para pelajar mula bertolak ke IPG Rajang pada pagi hari Jumaat, 29 April.  


Sesampai di sana, usai sesi pendaftaran, mereka memulakan slot yang pertama, iaitu "Ice-Breaking"

Pada sebelah malamnya pula, mereka mengikuti slot "Jiwa Pemimpin" serta BBQ. 


~ tempat penginapan pelajar ~ 

Hari #2

Hari mereka bermula seawal jam 4.30 pagi, di mana ada peserta yang sudah bangun untuk memasak air. Semangat sungguh..! 

Setelah bersarapan, kami memulakan persediaan untuk aktiviti "Kembara", yang merupakan aktiviti 'Jungle Trekking' sambil menutup mata. Kumpulan 1 mula memasuki kawasan rimba pada jam 9.00 pagi. 




Tiba sahaja di checkpoint yang pertama, setiap kumpulan mula memasang unggun api untuk aktiviti "Masakan Rimba"


~ kumpulan paling kreatif : masak telur dalam nasi ~ 


Selesai memasak dan mengisi perut, kami meneruskan perjalanan yang lebih berliku-liku dan mencabar di mana setiap peserta perlu melalui sebatang sungai. (cikgu-cikgu pulak menyeberang sungai 'ikut atas'. hehe.....) 

Di sepanjang perjalanan, mereka perlu mencari dan mengumpul sesuatu yang berwarna yang telah ditetapkan. Mereka juga perlu menyediakan pengusung & mengusung ahli kumpulan yang 'sakit'. 

Aktiviti Kembara ini tamat lebih kurang pada jam 12.00 tengah hari. Setiap kumpulan kembali ke tempat penginapan masing-masing dan menyediakan masakan tengah hari. 

~ menu wajib: ikan pansuh (ikan dimasak dalam buluh) ~ 

Pada jam 2.30 petang, mereka memulakan aktiviti "Stesen" di mana setiap kumpulan perlu melakukan beberapa aktiviti yang diarahkan di setiap stesen. Antaranya, membacakan ikrar Rukun Negara, menyanyi, berlakon dan sebagainya. 

Sambil-sambil seronok memerhatikan aksi para peserta, geng-geng guru pengiring pulak seronok bermain kayak di tasik. Siap berlumba, lepas tu siap terbalik lagi. Nasib baiklah air tasik tak dalam. haha..... 

Pada jam 5.00 petang pula slot "Riadah". Juga dibahagikan kepada beberapa checkpoint yang mempunyai pelbagai aktiviti menarik. Antaranya ialah: 

~ 'Spider Web' : strategi memindahkan semua ahli kumpulan tanpa merosakkan sarang labah-labah ~ 

~ apa yang penting...? KERJASAMA !! ~ 

~ dah macam training askar ~ 

~ enjoy the moment ~ 

~ spa special punya... free of charge. hanya di Rajang ~ 

~ senyum... tak perlu kata apa-apa ~ 

~ siap kuak lentang ~ 

~ "Akulah Raja Rimba...hohoho....!!" ~ 

~ family zombie kampung rambutan ~ 

~ drama zaman purba... "Suatu ketika dahulu..." ~ 

~ Rendaman kasih sayang ~ 

Pada sebelah malamnya, kami mengadakan "Malam Unggun Api", di mana unggun api utama dirasmikan @ dinyalakan oleh Tuan Pengetua sendiri, iaitu Mr Lau yang sudi hadir meluangkan masa. 


Seterusnya, para peserta ditinggalkan di beberapa tempat bagi slot "Burung Hantu" yang bertujuan menguji tahap keberanian pelajar. Ada juga yang menangis dan pengsan. huhu.... Pada masa yang sama, pihak urusetia dan guru-guru sibuk membakar ayam untuk BBQ. 


Hari #3

Hari terakhir dimulakan dengan slot "Aku Lepaskan", kemudian diikuti dengan "Refleksi Diri"


~ Slot terajhir bersama kaunselor, En. Hadeli ~ 


Lebih kurang pada jam 10.30 pagi, majlis penutupan dimulakan beserta dengan penyampaian hadiah dan cenderamata. 


Didapati bahawa para pelajar yang mengikuti Kem Kepimpinan ini begitu seronok dengan segala aktiviti yang dijalankan walaupun penat menguasai diri. Diharapkan semoga program ini mampu menyemai sikap positif dan jiwa pemimpin dalam diri setiap pelajar dalam jangka masa panjang. 

Sekalung penghargaan & jutaan terima kasih buat: 
1. Penaung program, Mr. Lau Siah Teck (Pengetua SMKBA)
2. Penyelaras program SMKBA, Cikgu Madya 
3. Kaunselor IPGMKR, Encik Hadeli
4. Barisan fasilitator dari IPGMKR 
5. Ketua Warden SMKBA, Cikgu Willy 
6. Kaunselor SMKBA, Cikgu Andrew 
7. Guru-guru pengiring SMKBA 
dan semua pihak dari IPGMKR & SMKBA yang telah terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam menjayakan Kem Kepimpinan Pelajar 2016.


p/s: mengimbau memori semasa zaman belajar. merindui kenangan kem kepimpinan di langkawi 12 tahun yang lalu. 

No comments:

Post a Comment