Friday, 29 December 2017

Imbasan 2017: Senarai Program & Aktiviti di SMKBA Sibu (Part 3)

Sambungan daripada Part 2

20. Program Minda Merdeka : 3 Ogos 

Merupakan suatu program yang menggabungkan ceramah motivasi untuk calon PT3 dan SPM dan juga semangat patriotik sempena Bulan Kebangsaan. Dianjurkan oleh Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Sibu dengan kerjasama MCMC Sibu serta pihak PIBG. 

Dimulakan dengan ceramah motivasi oleh kaunselor jemputan, Cikgu Ismadi 

Sesi memohon restu daripada guru-guru 

Cabutan bertuah 

Nyanyian lagu patriotik

Yeay....merdeka!!! 


21. Pertandingan "Voice of Bawang Assan" : 9 Ogos 

Dianjurkan oleh unit Ko-kurikulum. Merupakan pertandingan antara unit beruniform. 



22. Gotong Royong Perdana bil. 2 : 12 Ogos 

 




24. Trip ke Semop & Belawai : 9 September 

Merupakan program 3 dalam 1 melibatkan, di mana agenda utamanya adalah lawatan penanda aras ke 2 buah sekolah luar bandar yang terpilih. Tujuannya adalah untuk berkongsi amalan terbaik dalam aspek pengurusan sekolah dan juga pengurusan asrama. Melibatkan semua pelajar asrama, guru dan staf sokongan. 

(i) Lawatan Muhibbah ke SMK Semop, Daro 

SMK Semop merupakan sebuah sekolah luar bandar yang terletak di Pulau Bruit dalam daerah Daro. 
Nak datang ke sekolah ini perlu menyeberangi sungai dengan menaiki feri. 

Amacam....ada berani? Kalau belakang sekali tu bas / lori nasiblah..... 

Sekolah yang agak besar dengan jumlah pelajar yang ramai. Bangunan sekolah yang cantik dan punya banyak kemudahan memandangkan ia baru beroperasi 2 tahun. Kawasan sekolahnya kemas, teratur dan dijaga rapi. 



Taklimat oleh Pengetua SMK Semop 

Kami tidak sempat berada lama di SMK Semop kerana mengejar masa untuk ke dua lagi destinasi yang seterusnya. Tunggu giliran naik feri saja pun dah berjam2. 



(ii) Lawatan Penanda Aras ke SMK Belawai 

Kami tiba agak lewat di SMK Belawai daripada jadual asal kerana barisan panjang yang menunggu untuk menaiki feri sekembalinya dari Pulau Bruit. 

Kekaguman bermula sebaik sahaja tiba di pintu utama sekolah tersebut. Landskapnya sangat cantik dan dijaga rapi. Kawasan asrama dan bilik asrama pelajar juga sangat kemas walaupun cuma sekolah yang terletak di luar bandar. 


Kawasan sekolah yang sangat luas dan lapang 

Disambut bagaikan VIP. Menunjukkan persiapan rapi dan santun budi. 
Memang 'salute' lah dengan mereka ni. Menunggu lama di tengah panas, namun semua tetap senyum manis mesra.

Pintu gerbang yang ringkas dan cantik. Mencetuskan idea untuk pembinaan pintu gerbang di SMKBA

Persembahan pembukaan. Kumpulan kebudayaan mereka biasa menjadi juara pertandingan tarian tradisional peringkat daerah. Patutlah memukau. 

Tarian rampaian pelbagai kaum


Lawatan ke asrama

Ini adalah sangat klasik. Saya suka. 

Perlawanan muhibbah: futsal 

Perlawanan persahabatan bola jaring. 
Terima kasih tak terhingga atas sambutan yang luar biasa terhadap kunjungan kami. 
Semoga berjumpa lagi. 


(iii) Hari Keluarga SMKBA

Alang-alang sudah datang ke Belawai, Hari Keluarga SMKBA dianjurkan dan diadakan di Pantai Belawai. Inilah satu-satunya pantai yang terdekat dengan Sibu. 

Usah ditanya tentang warna lautnya. Memang begitu di kebanyakan pantai di Sarawak. 

Kegembiraan melampau. 


Kemain possing nak suruh cikgu ambik gambar. 

SMKBA dan BBQ tidak dapat dipisahkan

Menunggu matahari terbenam

Sempat lagi budak-budak ni kutip umang-umang 

Cari di mana Pengetua. hee.....


25. Program "Strike A SPM" : 29-30 Sept.

Merupakan program bengkel kecemerlangan SPM untuk 3 mata pelajaran teras yang utama, iaitu Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains. Dianjurkan dan ditaja oleh UCTS (University College of Technology Sarawak) melalui inisiatif oleh En. Romeo Christopher Tegong, Setiausaha Ketua Menteri Sarawak. 

Perkongsian dan motivasi oleh TNC UCTS

Ucapan perasmian penutupan oleh En. Romeo

Calon SPM 2017





26. Muafakat PIBG bil 3 : 30 Sept. 

Semasa program muafakat kali ini, selain daripada aturcara biasa, terdapat juga perkongsian tentang Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Nampaknya program PLKN sekarang semakin menarik. 





27. Taklimat Kesedaran Pencegahan Kebakaran : 11 Oktober 

Disampaikan oleh sebuah NGO yang datang dari KL. Pada mulanya, kami mengandaikan ceramah yang disampaikan bakal membosankan, namun telahan kami meleset sama sekali. Selama lebih kurang sejam mendengar ceramah, tiada seorang pun tersengguk mahupun main telefon. hehe.... 
Penceramah pun sangat semangat orangnya. Banyak info berguna yang kami peroleh dan menimbulkan keinsafan serta kesedaran untuk mengambil langkah yang lebih proaktif dalam mencegah kebakaran. 




28. Hari Sukan Negara : 13 Oktober 

Acara senamrobik. Diketuai oleh Cikgu Doris 

Perlawanan bola jaring antara guru dan pelajar

Perlawanan futsal antara guru dan pelajar 


29. Lawatan ke UCTS : 18 Oktober 

Melibatkan pelajar-pelajar Tingkatan 3. Rombongan diketuai oleh GBK, Cikgu Andrew dan Ketua Warden, Cikgu Willy. Dijalankan semasa cuti pertengahan penggal ke-2. Oleh itu, hanya sebahagian guru dan staf yang ikut bersama. 



Cantik kan? Tasik buatan, tempat tadahan air hujan. 


30. Kunjungan Muhibbah dari SMK Belawai : 28 Oktober 

Sebagai kunjungan balas terhadap lawatan kami sebelum ini. 

Bersedia untuk menerima kunjungan tetamu 

Persembahan pembukaan 

Persembahan kebudayaan oleh SMKBA

SMK Belawai turut membawa pasukan tarian mereka. 
Persembahan mereka sememangnya tidak pernah mengecewakan. 
Tarian kaum melanau


Lawatan ke asrama 

Sukaneka antara guru dan pelajar. Salah satunya acara yang dipertandingkan adalah boling kelapa. 
Kena paksa join sekali hehe...

Acara berjalan menggunakan batu bata. Ni lah first time saya main. 

Tuan rumah main tipu. haha.....

Takpa, yang penting semua gembira dan terhibur. 

Yang lelaki biasalah....futsal je kejenya. 
Sepatutnya ada bola jaring juga, tapi pasukan tuan rumah kalah sebelum bertanding hehe....

Dah penat main, jom makan. Jemput makan dan tapau jagung istimewa hasil tuaian di SMKBA 

Terima kasih daun keladi. Lain kali jemputlah datang lagi. 
(Pengetua menghilang time ni. Puas dicari tidak ketemu. haisyy....) 


31. Program Pasca PT3 

Dimulakan selepas PT3 berakhir. Ada program yang dijalankan di Pusat Sumber dan ada juga yang yang dijalankan di luar. Setiap panitia diberi peluang untuk menjalankan satu aktiviti program pasca PT3. Yang pastinya, bila melibatkan kerja-kerja luar, semua bersemangat terutama pelajar lelaki. 

Projek naiktaraf kolam 

Projek mural. Memadamkan mural lama 

Bersedia untuk melukis mural baru


32. Majlis Doa Restu SPM : 3 November 

Dah plan nak nangis dengan batch tahun ni. Apakan daya, ku perlu hadir kursus KSSM tingkatan 2/2018. 



33. Photoshoot Graduasi Tingkatan 5 : 9 Nov

Pelajar-pelajar Tingkatan 5 tahun ni cukup bertuah kerana buat pertama kalinya sekolah akan mengadakan Majlis Graduasi Ting. 5 untuk mereka. Dengan kekangan kewangan, Pengetua berusaha gigih bagi merealisasikannya. Jubah graduasi beserta mortar board dan banner untuk latar belakang gambar disewa dari sebuah sekolah. Dapatlah harga kawan-kawan. hehe..... Itupun mampu sewa 3 helai sahaja. Kalau sewa daripada pihak lain, tentu lagi tinggi kosnya. 

Semua excited dan tak sabar-sabar nak menyarung jubah dan pakai topi empat segi. 

Maka gigihlah saya dan Cikgu Damasus berkampung bersama pelajar ting. 5 dalam 'studio' di makmal komputer demi mengambil gambar mereka. Untuk menjimatkan kos, kami tidak menggunakan jurugambar luar. Gambar graduasi juga dicetak sendiri menggunakan photo paper dan printer Pengetua. 

Ready....action!
Lampu spotlight dipinjam daripada Cikgu Willy. 

Baru tahu rupa-rupanya penat juga mengambil gambar graduasi ni, ditambah pula dengan kerenah sorang-sorang. Nasib baik lah kami ambil gambar awal-awal sebelum Hari Graduasi. 


34. Lawatan Penanda Aras dari SMK Katibas : 10 Nov. 




35. Majlis Penyampaian Sijil dan Hadiah (MPSH) & Majlis Graduasi 2017: 11 Nov. 

Saban tahun, inilah majlis paling besar di peringkat sekolah dan menuntut persediaan yang bukan sedikit. Tambahan pula, tahun ini diadakan Majlis Graduasi untuk Ting. 5. Walaupun ada golongan profesional yang tidak bersetuju dengan penganjuran Majlis Graduasi di sekolah kerana dikatakan merendahkan martabat Majlis Graduasi yang sebenar di peringkat pengajian tinggi, namun kami hanya sekadar ingin meraikan pelajar Tingkatan 5. Lebih-lebih lagi di sebuah sekolah di luar bandar, tak ramai yang berjaya sehingga ke menara gading. Mungkin inilah Majlis Graduasi yang pertama dan terakhir dalam hidup kebanyakan mereka. Sekurang-kurangnya dapat juga merasa memakai jubah graduasi dalam hidup. Ada juga gambar kenangan yang boleh ditunjuk pada anak cucu nanti. Manalah tahu, ia juga dapat menjadi motivasi untuk mereka sambung belajar sehingga dapat merasa pakai jubah graduasi yang sebenar. 


Tugas biasa. Tak dapat lari. 

Bersama rakan MC, Cikgu Dara & AJK Multimedia, Cik Maskhairunnisa

Ketibaan VIP 

Anugerah Tokoh Pelajar 2017 bersama ibu masing-masing
Estherina (4 dari kiri):  Tokoh Pelajar (Akademik) 
Angeline ak Mohamad (6 dari kiri): Tokoh Pelajar (Kepimpinan) & Tokoh Pelajar Keseluruhan

Photobooth untuk mengambil gambar bersama keluarga. Siap dengan bunga & dialog box
Untunglah pelajar tahun ni.....cikgu pun tumpang sekali hehe... 
p/s: bunga kat belakang tu diperbuat daripada kertas


Cerita & kisah belakang tabir:

Di pertengahan majlis, lepas VIP dah sampai, tiba-tiba skrin LCD jatuh. Terpaksa guna yang portable. 
TQ Cikgu Willy yang menyelamatkan keadaan & kepada pelajar di belakang skrin yang menjadi 'mangsa keadaan' 

Mentor kumpulan penari, Pn. Joelanda & Cik Mas

Cikgu Rosmaliana (tengah) - guru yang telah bertungkus lumus menyediakan photo booth. 
Bunga beserta kain latar di photo booth adalah hasil kreativiti beliau. 

Takde kerja posing dalam bilik Pengetua. Sambil-sambil menunggu gambar VIP dicetak & dimasukkan dalam frame. Saya baru sampai masa ni sebab ada urusan penting di luar. Sepatutnya nak ponteng. Tapi kena 'paksa' datang dengan Pengetua. Nak jugak aku yg jd MC....haha....

Inilah gambar bertuah itu (yang ni belum ada caption) Yang diberi sebagai cenderamata untuk Tuan ASP. Harap Tuan simpan baik-baik. Banyak keluh kesah & 'tragedi' sebelum gambar ni berjaya dicetak. 

Maaf pada yang belum disebut namanya. Semua guru & staf pun telah berusaha gigih untuk menjayakan MPSH & Majlis Graduasi tahun ini. Salute to all. 

I'll miss u both, Miss Doris and Mr Damasus. For sure. 
Our two English teachers who are very hardworking and supportive. 

Yeay..!! Selesai sudah.... 
Event besar yang terakhir buat saya di SMKBA 


36. Malam Apresiasi Staf : 13 Nov. 

Majlis makan malam tahunan. Tahun ini diadakan di Hotel Kingwood. Melibatkan semua guru, staf sokongan, pekerja swasta dan pekerja di dewan makan. 

Biasanya annual dinner kami diadakan semasa minggu terakhir persekolahan. Tahun ni buat awal sikit sebab nak digabungkan dengan Malam Jasamu Dikenang. TQ Pengetua dan Cikgu Willy yang susah payah cari tarikh untuk saya sempat hadir. 

Seperti tahun-tahun sebelumnya, saya berdiri di rostrum pada malam dinner. Cuma bezanya kali ini bukan lagi sebagai MC, tapi untuk menyampaikan ucapan perpisahan. Huhu....nasib baik tak banjir kat depan tu. 

MC bidan terjun. TQ Tiqah. Rupa-rupanya Tiqah pun dapat pindah jugak

Bersama staf sokongan yang sentiasa menyokong & membantu tugas2 guru 

Bersama PKP, Cikgu Hipnee


37. Perkhemahan Tahunan Unit Beruniform : 22-23 Nov. 

Masa ni saya dah pindah. TQ and sorry Cikgu Harmilla sebab kena uruskan Kadet Polis seorang diri. 
Kredit untuk semua gambar: Cikgu Su 







Pertandingan Raja & Ratu Rimba 


Alhamdulillah.....selesai sudah. Ku paterikan segala kenangan di SMKBA di sini agar ia akan terus kekal sampai bila-bila.

>> Part 1     Part 2 

No comments:

Post a comment