Monday 31 December 2018

Pembudayaan "Team Teaching" Sebagai Salah Satu Strategi PLC

Pengenalan 

'Team Teaching' merupakan suatu pendekatan di mana dua orang guru mengajar bersama dalam bilik darjah. Dalam bahasa mudahnya, 'teach as one team'. Merupakan hasil cetusan idea Pengetua saya sebelum ini yang ingin menggalakkan kolaborasi yang lebih aktif dalam kalangan guru bagi menghasilkan kualiti PdPc yang lebih mantap. 

Konsep 

Sebenarnya konsep Team Teaching ni diubahsuai daripada strategi PLC Peer Coaching model 3, iaitu Coach dan Coachee mengajar bersama. Cuma bezanya kami tidak menggunakan istilah Coach dan Coachee, di mana kedua-dua guru yang terlibat boleh terdiri daripada guru yang sebaya, mahupun senior dan junior, bergantung kepada keperluan. Guru-guru boleh saling bantu membantu, berkongsi ilmu serta berkongsi pandangan dan idea tentang PdPc dalam bilik darjah. Tiada istilah Guru A lebih hebat daripada Guru B atau sebaliknya. 


Pelaksanaan 

1. Pilih Partner 

Sesiapa sahaja boleh menjadi partner untuk Team Teaching, cuma biasanya dipilih dalam kalangan satu panitia yang sama. Sebelum ini partner saya untuk Team Teaching adalah Ketua Panitia Bahasa Inggeris, Mr. Damasus Julian. Masa tu saya perlu mengajar Sains Ting. 1 KSSM dalam BI untuk program Dual Language Programme (DLP). Beliau banyak membantu saya dalam meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris semasa mengajar. Dalam masa yang sama, beliau juga dapat idea-idea baharu melalui pelaksanaan aktiviti-aktiviti Sains yang menarik yang boleh beliau selitkan dalam pengajaran B.Inggeris. 


2. Fasa Pra-Konferensi 

Sebelum sesi PdPc yang dipilih untuk dijalankan Team Teaching, ahli kumpulan Team Teaching perlu duduk berbincang bersama untuk merancang RPH serta memilih aktiviti yang paling menarik dan sesuai untuk dijalankan bagi subtopik yang akan diajar, sama ada dalam bilik darjah atau luar bilik darjah. Masa ni juga berbincang untuk pembahagian slot untuk mengajar bagi kedua-dua ahli Team Teaching. 

3. Fasa Pengajaran 

Salah satu cara yang boleh digunakan adalah mengajar secara bergilir-gilir mengikut slot dalam RPH. Kemudian, semasa aktiviti hands-on dijalankan, kedua-dua guru boleh saling memantau anak murid, jika seorang di hadapan, seorang lagi di bahagian belakang. Jadi, tiada lagi masalah murid di belakang main-main semasa aktiviti dalam kelas. 


4. Fasa Pasca-Konferensi 

Selepas sesi PdPc tamat, kedua-dua guru duduk berbincang sekali lagi untuk membuat refleksi terhadap kelas sebelum ini. Kemudian, buat laporan menggunakan borang Team Teaching. 


Kelebihan 

1. Dapat idea-idea baharu daripada rakan Team Teaching 
2. Lebih mudah mengawal bilik darjah 
3. Pelajar lebih fokus & lebih mudah faham 
4. Partner Team Teaching boleh 'back up' sekiranya ada perkara yang kita kurang pasti atau lupa semasa mengajar. 
5. Mengelakkan guru daripada 'syok sendiri' semasa mengajar 


Cabaran 

1. Perlu korbankan lebih banyak masa untuk mengajar. Waktu mengajar kita yang tertakluk dalam Jadual Waktu ditambah pula dengan waktu kita masuk mengajar untuk kelas partner Team Teaching 

2. Perlu merendah diri dan bersedia untuk kritikan membina. Elakkan daripada kita rasa kita sudah cukup hebat. Sentiasa bersedia untuk mengubahsuai dan menambahbaik pendekatan pengajaran kita dalam bilik darjah. 

3. Kedua-dua guru perlu bersikap terbuka dan saling memberikan kerjasama. Sentiasa bersedia untuk berbincang dan berkongsi idea. 

4. Jadual waktu yang bertindih antara partner Team Teaching. Untuk hal ini, perlu mohon bantuan daripada PK1 atau AJK Jadual Waktu untuk set waktu mengajar kita agar tidak bertindih dengan partner Team Teaching supaya kita boleh masuk kelas partner. Ataupun satu lagi cara adalah dengan samakan waktu mengajar kita dengan partner untuk mata pelajaran yang sama. Semasa jalankan Team Teaching, dua kelas itu boleh digabungkan. 


Laporan Team Teaching

Kami tidak menggunakan borang dalam tool kit Peer Coaching, sebaliknya menghasilkan templat borang sendiri khusus untuk Team Teaching. Jadi, tidak perlu tulis Jurnal Peer Coaching. 


Contoh Laporan Team-Teaching: 





Templat Kosong Borang Team Teaching

p/s: Dalam laporan ditulis 'Borang Peer Coaching' sebab laporan ni kami hantar ke PPD sebagai strategi Peer Coaching. Cuma di peringkat sekolah disebut sebagai 'Team Teaching'. 


Kalau nak tengok contoh saya tulis Jurnal Peer Coaching, boleh klik link di bawah:

Contoh Laporan Teacher Sharing & Jurnal Peer Coaching  

3 comments:

  1. assalamualaikum.
    Cikgu nurul,
    Boleh tak share surat panggilan PLC .
    TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam. Kami tak pernah keluarkan surat panggilan PLC. Kalau nak panggil untuk mesyuarat baru ada surat.

      Delete
  2. Download kertas2 soalan ujian/ramalan/peperiksaan UPSR, PT3, SPM 2019 di https://testpaper.com.my

    ReplyDelete