Monday 30 November 2015

Majlis Kecemerlangan Pelajar SMK Bawang Assan 2015

Pada hari Khamis (19 November) yang lepas, sekolah saya telah mengadakan Majlis Kecemerlangan (MK) bagi meraikan pelajar-pelajar yang telah menunjukkan prestasi cemerlang pada tahun ini sama ada dalam bidang akademik, sahsiah mahupun ko-kurikulum.


Penganjuran MK pada tahun ini diadakan secara agak besar-besaran di mana kami telah menjemput Yang Berhormat Dato’ Sri Wong Soon Koh selaku perasmi majlis. YB Dato’ Sri Wong Soon Koh merupakan Menteri Kewangan II, juga Menteri Kerajaan Tempatan dan Pembangunan Komuniti Sarawak merangkap ADUN N. 17 Bawang Assan. Tetamu jemputan pula terdiri daripada Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Sarawak, Pemancha, tuai-tuai rumah, wakil PPD dan ibu bapa pelajar.


Sudah menjadi kebiasaan, penganjuran majlis besar seperti ini sudah tentulah menuntut persiapan yang bukan sedikit. Persediaan bagi MK telah dimulakan sejak sebulan yang lepas dengan diketuai oleh Tuan Pengetua sendiri selaku ‘orang kuat’ majlis yang meneliti segenap aspek.
Antara persiapan yang dibuat sebelum majlis:

Pemasangan banner di simpang masuk ke Bawang Assan  

Pemasangan LCD baharu di Dewan Sri Bawang  

Persiapan persembahan  

 Persiapan pentas 

Potted plants untuk hiasan pentas  

Persiapan persembahan 

Seawal jam 6.30 pagi, para pengawas serta ahli Pasukan Kadet Polis mula berbaris bermula dari pintu pagar utama sekolah sehingga ke Dewan Sri Bawang bagi mengalu-alukan ketibaan tetamu. Cuaca pada pagi itu panas dan agak terik, tetapi mereka tetap memberikan komitmen yang sangat baik.



Majlis penyampaian sijil dan hadiah dibahagikan kepada 3 slot utama. Majlis dimulakan seawal jam 7.30 pagi dengan penyampaian sijil dan hadiah bagi Slot 1, iaitu penyampaian sijil penghargaan kepada:

i)          Ketua Tingkatan & Penolong Ketua Tingkatan
ii)        Pengawas sekolah sesi 2014 / 2015
iii)       Pustakawan sekolah sesi 2014/2015
iv)       AJK Unit Penyiaran Sekolah (baru ditubuhkan 2 bulan)
v)        Mata merit terbanyak bagi setiap tingkatan
vi)       AJK Unit Beruniform, Kelab & Persatuan, dan Sukan & Permainan
vii)      Pelajar terbaik setiap unit ko-kurikulum
viii)     Wakil sekolah ke pertandingan di peringkat bahagian & negeri

Pasangan pengacara majlis, Cikgu Rosmaliana & Cikgu Izham 

Usai slot pertama penyampaian sijil dan hadiah, kami mula membuat persiapan terakhir bagi menyambut ketibaan YB Dato’ Sri. Para ‘kumang’ telah memakai busana tradisional lengkap dan berbaris di hadapan dewan, manakala 4 orang ‘keling’ pula mula bersedia dengan perisai masing-masing.


Lebih kurang pada jam 9.30 pagi, kenderaan rasmi yang membawa Dato’ Sri mula memasuki pekarangan sekolah. Ketibaan YB Dato’ Sri disambut oleh barisan guru serta tetamu jemputan dan diketuai oleh Pengetua Lau. Perarakan masuk Dato’ Sri ke dalam dewan diiringi oleh tarian ngajat oleh 4 orang pelajar yang berpakaian tradisional Iban.





Majlis kemudiannya diteruskan dengan nyanyian lagu Negaraku, Ibu Pertiwiku (lagu kebangsaan negeri Sarawak) dan bacaan doa oleh Cikgu Azairuddin. Selepas itu, pentas diambil alih oleh kumpulan penari SMKBA yang mempersembahkan tarian tradisional Iban, iaitu ngajat dan tarian tradisional Melayu. Pujian seharusnya diberikan kepada para penari dan terutamanya kepada guru pembimbing, iaitu Cikgu Doris, Cikgu Damasus dan Cikgu Atiqah yang telah bertungkus-lumus melatih pelajar dalam jangka masa yang begitu suntuk.




Tirai ucapan dimulakan dengan ucapan alu-aluan oleh Pengetua SMKBA, En. Lau Siah Teck, diikuti oleh ucapan daripada Guru Besar SKBA, En. Ambau ak Lawieh.

Pengetua SMKBA, En. Lau Siah Teck  

Guru Besar SKBA, En. Ambau ak Lawieh 

Seterusnya, YB Dato’ Sri Wong Soon Koh menyampaikan ucapan dan menyempurnakan upacara perasmian MK 2015. Dalam intipati ucapan Dato’ Sri, beliau amat menekankan kepentingan Bahasa Inggeris sebagai bahasa yang mesti dikuasai oleh semua golongan rakyat Malaysia terutamanya para pelajar sejajar dengan perkembangan dunia global masa kini. Amat mengejutkan apabila ribuan graduan perubatan tidak mendapat peluang pekerjaan disebabkan gagal dalam English Proficiency Test.


YB Dato’ Sri Wong Soon Koh turut membuat kejutan dengan pemberian cek berjumlah RM5,000 masing-masing kepada SMKBA dan SKBA bagi tujuan penambahbaikan sekolah. Selain daripada itu, selaku ADUN Bawang Assan, Dato’ Sri turut peka terhadap keperluan prasarana di sekolah serta masyarakat setempat. Dengan itu, beliau berjanji untuk melaksanakan projek membaiki dan menaiktaraf jalan masuk ke SK dan SMK BA pada hujung tahun ini. Beliau juga akan membina bumbung di padang sekolah demi keselesaan pelajar menjalankan aktiviti ko-kurikulum.

Ucapan perasmian oleh YB Dato’ Sri diakhiri dengan pukulan gong sebanyak tiga kali serta penyerahan cek berjumlah RM5,000 kepada YDP PIBG.



Slot kedua majlis diteruskan dengan acara penyampaian sijil dan hadiah kepada murid-murid Tahun 6 SKBA, sijil pencapaian akademik terbaik setiap tingkatan, sijil pencapaian akademik terbaik dalam setiap mata pelajaran bagi setiap tingkatan, dan anugerah pencapaian akademik cemerlang dalam PT3 & SPM 2014.

Senarai penerima anugerah cemerlang PT3 2014:

1.   Mohd Hapis bin Yacub


2.   Michelle Menti ak Embark



Senarai penerima anugerah cemerlang SPM 2014:

1.   Yong Ing Kiet (aliran Sains)
2.   Yii Siew Hong (aliran Sains)
3.   Nurhidayah bt Abdullah (aliran Sains)
4.   Nomie ak Unting (aliran Sastera)

Majlis kemudiannya berhenti rehat seketika bagi memberi laluan kepada tayangan montaj yang menonjolkan pencapaian SMKBA dalam bidang akademik, HEM dan ko-kurikulum sepanjang tahun 2015.

Majlis tiba di kemuncak dengan slot ketiga penyampaian sijil dan hadiah, iaitu penyampaian anugerah cemerlang pelajar 2015 & anugerah khas Pengetua untuk staf SMKBA. Anugerah disampaikan oleh YB Dato’ Sri Wong Soon Koh, manakala biodata penerima anugerah cemerlang pelajar disampaikan oleh PKKK, Cikgu Patrick Gerijeh; KB Votek, Cikgu Esmandi; PK HEM, Cikgu Jarit; dan PK1, Cikgu Jeffery. Ala-ala majlis anugerah bintang popular gitu……

Senarai penerima Anugerah Khas Pelajar Cemerlang:

Olahragawan 2015: Norly ak Paus


Pelajar Terbaik KK 2015: Mohd Hapis bin Yacub


Tokoh Asrama (L): Jacksen Melina ak Edward Roky


Tokoh Asrama (P): Phelimina Insuna ak Emang


Tokoh Kepimpinan (L): Jeffery Limbi ak Empaga


Tokoh Kepimpinan (P): Christina ak Simeon


Pelajar Harapan SPM 2015: Vanessa ak Kata


Anugerah Pelajar Contoh 2015 (Pelajar Terbaik Keseluruhan): Christina ak Simeon



Senarai penerima anugerah khas Pengetua:

1.  PK1, En. Jeffery ak Stephen Mikai
2.  PK HEM, En. Jarit ak Jugah
3.  PKKK, En. Patrick Gerijeh ak Dominic Belansai
4.  KB Bahasa, En. Damasus ak Julian Vincent Tellor
5.  KB Votek, En. Mohamad Esmandi bin Hapni
6.  Ketua Warden asrama, En. Willy ak Entan
7.  KP Kem. Hidup, En. Daniel Simon
8.  Guru Bestari, En. Su Hiap Soon
9.  KP BM, En. Giyong bin Nor Muhamad
10. Cik Rosmaliana bt Mohamad
11. Penyelia asrama, Pn. Noria ak Sibat
12. Juruteknik Komputer, En. Jon Meni ak Sapu

Setelah selesai upacara penyampaian sijil dan hadiah, Pengetua Lau menyampaikan cenderamata kepada YB Wong Soon Koh berupa gambar kenangan semasa beliau menghadiri MK di SMKBA pada kali ini.


Tirai majlis dilabuhkan dengan persembahan tarian ngajat oleh murid-murid SKBA.



TAHNIAH & SYABAS diucapkan kepada seluruh warga SMKBA yang telah merealisasikan Majlis Kecemerlangan 2015 dengan jayanya.


Sekalung penghargaan & jutaan terima kasih diucapkan kepada:

Penaung utama, Pengetua Lau Siah Teck
Guru Besar SKBA, En. Ambau ak Lawieh
Barisan AJK Protokol, iaitu barisan Pen. Kanan
Penyelaras, Cikgu Damasus
Pen. Penyelaras, Cikgu Sembi
Setiausaha, Cikgu Nurul
Pengemudi majlis, Cikgu Rosmaliana (SMKBA) & Cikgu Mohd Izham (SKBA)
Guru-guru persembahan, Cikgu Doris & Cikgu Atiqah
AJK Sambutan & Keselamatan, Cikgu Madya bersama Lembaga Pengawas & Kadet Polis
Penyediaan montaj, Cikgu Norhidayah
Penyediaan sijil, hadiah, rosette & cenderamata: Cikgu Yii & rakan-rakan
Barisan AJK majlis
Semua guru & staf SMKBA
Guru-guru SK Bawang Assan
...........dan semua pihak yang telah terlibat sama ada secara langsung mahupun tidak langsung. 




Untuk full album, sila klik DI SINI


p/s: saya gembira tahun ini sebab tak perlu lagi jadi MC, jadi boleh berjalan-jalan ke sana sini bersama kamera merah saya. kalau jadi MC kena duduk statik je. hehe.......... 

No comments:

Post a Comment