Monday 30 May 2016

Bengkel PdP Abad ke-21

Sekarang ini, semakin ramai yang memperkatakan tentang PdP abad ke-21. Tidak mahu ketinggalan dalam arus perkembangan pendidikan semasa, kami di SMK Bawang Assan Sibu baru-baru ini telah menganjurkan satu kursus LDP yang berkaitan dengan PdP pada abad ke-21.


Kursus LDP tersebut dijalankan secara bengkel di mana semua peserta (guru-guru) terlibat secara langsung dan aktif dalam mengaplikasikan setiap teknik PdP abad ke-21 yang dipelajari. Bengkel ini telah diadakan pada 25 Mei 2016 dan dikendalikan oleh pegawai SiSC+ yang tidak asing lagi di Sibu, iaitu Cik Hasiah bt Pukim (Cikgu Hasiah). Perancangan bagi mengadakan LDP ini telah dimulakan seawal bulan April. Alhamdulillah, di sebalik kesibukan Cikgu Hasiah sebagai seorang pegawai SiSC+ di PPD Sibu, beliau dapat mencuri sedikit masa untuk bersama-sama kami dalam slot LDP selama 3 jam.


Bengkel dimulakan dengan sesi "Housekeeping", di mana para peserta dikehendaki menulis di atas sekeping kertas mengenai apa yang telah diketahui tentang PdP abad ke-21 dan apa yang ingin dipelajari. Seterusnya, kertas-kertas tersebut dilekatkan pada papan putih.


Sesi LDP diteruskan dengan taklimat pengenalan terhadap PdP abad ke-21, di mana ia berteraskan konsep 4C, iaitu Creativity, Critical thinking, Collaboration dan Communication. Sepanjang sesi ceramah, para peserta telah dibekalkan dengan kad "Traffic Light" bagi menunjukkan respons terhadap apa yang disampaikan oleh penceramah.

Para peserta khusyuk mendengar taklimat 

Slot berikutnya, kami memulakan sesi bengkel di mana kami mengaplikasikan teknik-teknik PdP abad ke-21 secara berkumpulan. Walaupun ruangan Pusat Sumber agak terhad, namun semua guru telah memberikan kerjasama padu dan saling bersaing untuk memberikan hasil yang terbaik bagi kumpulan masing-masing.

Antara aktiviti-aktiviti PDP abad ke-21 yang telah kami pelajari adalah:

1. All Write Round Robin
2. Working in Groups
3. Numbered Heads Together
4. Give One, Get One
5. Carousel Brainstorm (kaedah KFC)
6. Jigsaw
7. Think-Pair-Share
8. Gallery Walk
9. Mix-Pair-Share
10. 2 Stay, 2 Stray
11. Carousel Feedback

Antara aktiviti yang sempat kami jalankan pula adalah:



 teknik KFC (Kesan, Faktor, Cara mengatasi)
-melibatkan 3 kumpulan 
-setiap kumpulan letak 3 keping kertas berlabel K, F dan C 
-setiap kumpulan diberi tugasan untuk menuliskan isi bagi satu bahagian 
-ahli kumpulan bergerak ke kumpulan lain dan menuliskan bahagian mereka untuk kump. terebut 

 kaedah "Give One, Get One" 
-setiap individu tulis satu isi untuk sesuatu topik / tajuk, kemudian kongsi dengan rakan-rakan lain. 

 semua peserta aktif bekerjasama dan bergerak dari satu kumpulan ke satu kumpulan 



teknik "Quiet Signal" 
-digunakan apabila kelas menjadi bising / tidak terkawal 
-guru membuat isyarat dengan mengangkat tangan tanpa bersuara 
-pelajar yang melihatnya perlu mengangkat tangan juga dan senyap 
-sedikit demi sedikit semua pelajar akan mula senyap


Sebelum bengkel tamat, semua peserta dikehendaki untuk membuat refleksi terhadap apa yang telah dipelajari sepanjang bengkel dijalankan. Helaian refleksi kemudiannya dilekatkan pada pokok di papan putih.




Ternyata, sesi bengkel PdP abad ke-21 ini telah memberikan banyak input yang berguna untuk guru-guru aplikasikan dalam bilik darjah. Penyampaian dan pengendalian bengkel oleh Cikgu Hasiah sangat menarik dan mudah difahami. Maklumlah, orang yang telah banyak pengalaman. Guru-guru juga ternyata sangat gembira dan bersuka ria serta melibatkan diri secara aktif dalam setiap aktiviti yang dijalankan.


Jutaan terima kasih yang tidak terhingga buat Cikgu Hasiah yang sudi hadir meluangkan masa dan berkongsi teknik-teknik hebat untuk PdP abad ke-21. Walaupun terdapat sedikit miscommunication pada awalnya, ternyata persediaan rapi oleh Cikgu Hasiah menjadikan kursus LDP ini berjalan dengan begitu lancar dan jayanya. Semoga kita dapat berkolaborasi lagi pada masa akan datang.



p/s: rasa agak rugi juga saya tidak dapat mengikuti bengkel secara sepenuhnya memandangkan sibuk melatih pelajar untuk persembahan hari guru. terpaksa berulang-alik antara 2 tempat. nnasib baik, segala bahan ada dibekalkan, bolehlah saya membuat rujukan.


4 comments:

  1. Nice sharing cikgu nurul. Boleh x explain ttg 11 aktiviti tu. Yg saya tahu gallery walk sj.
    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya-Allah, jika diberikan kesempatan ruang dan waktu

      Delete
  2. Salam.cikgu nurul boleh kongsikan aktiviti 21 yang lain tak? Beserta gambar2...tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam. terima kasih atas cadangan. insya-Allah apabila ada kesempatan ruang & waktu

      Delete