Thursday 6 August 2015

Karnival Sains & Teknologi SMKBA 2015 : Hari 3

Terdapat dua aktiviti utama pada hari ketiga, iaitu Pertandingan Saintis Muda dan aktiviti “Enjoy My Science”.

Pertandingan Cabaran Saintis Muda 

Pertandingan Saintis Muda merupakan sebuah pertandingan ala-ala explorace di mana setiap kumpulan pelajar perlu menyelesaikan satu tugasan di setiap stesen bagi menamatkan cabaran. Pertandingan ini juga merupakan salah satu kategori yang dipertandingkan semasa Karnival Sains peringkat daerah yang kami sertai saban tahun. Jadi, selain daripada bertujuan untuk memeriahkan Karnival Sains peringkat sekolah, melalui pertandingan ini juga kami ingin memilih pelajar yang akan menjadi perintis sebagai wakil sekolah untuk Pertandingan Saintis Muda di peringkat daerah pada tahun hadapan.

Terdapat 5 stesen yang disediakan untuk Pertandingan Saintis Muda. Di setiap stesen, kumpulan peserta akan diberikan arahan untuk menjalankan sesuatu aktiviti. Selepas itu, para peserta perlu menjawab beberapa soalan yang disediakan. Markah akan dikira berdasarkan ketepatan para peserta melaksanakan cabaran dan menjawab soalan serta kerjasama antara ahli kumpulan.

Stesen 1: Lihatlah Alam

Peserta perlu menggunakan kanta yang diberi dan memantulkan imej dari kawasan sekitar ke atas kertas putih.  


Stesen 2: Apakah Itu?

Para peserta perlu mengasingkan campuran garam, pasir dan serbuk besi.


Stesen 3: Deria Rasa Saya

Peserta perlu merasa air yang disediakan dan mencatatkan rasa bagi setiap minuman.



Stesen 4: Denyutan Nadi

Di sini, peserta perlu mengira kadar denyutan nadi dalam satu minit dan mengaitkannya dengan sistem peredaran darah.


Stesen 5: Belon Magik

Aktiviti ini melibatkan tindak balas kimia antara cuka (asid etanoik) dan soda bikarbonat. Belon diletakkan di mulut botol air minuman. Gas yang terbebas hasil tindak balas tadi akan mengembangkan belon. Pemenang dikira berdasarkan ukur lilit belon yang paling besar.





Enjoy My Science

Aktiviti “Enjoy My Science” dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu pameran hasil kerja pelajar dan demo eksperimen. Pameran hasil kerja pelajar melibatkan Panitia Sains dan Panitia Kemahiran Hidup Bersepadu (di bawah Bidang Votek).

Antara bahan-bahan yang dipamerkan oleh Panitia Sains adalah:

Hasil kerja pelajar berasaskan bahan kitar semula



Alatan mudah untuk menunjukkan konsep sains




Hasil kerja pelajar – model Biologi menggunakan plastisin




Penyertaan / Pencapaian semasa Karnival Sains peringkat daerah




Bahan-bahan yang dipamerkan oleh Panitia KHB pula antaranya:

Projek Inovasi: Perangkap Lipas


Taman Mini









Demonstrasi eksperimen sains pula dilakukan oleh pelajar-pelajar Tingkatan 4 dari Ting. 4 Sains dan 4A1. Mereka bertindak sebagai ‘ejen promosi’ bagi meningkatkan minat pelajar-pelajar lain untuk mempelajari Sains dan memilih aliran Sains Tulen apabila ke Tingkatan 4 nanti. Beberapa soalan mudah akan ditanya kepada pelajar-pelajar yang melawat tapak pameran. Pelajar yang dapat menjawab soalan dengan betul akan diberikan gula-gula Cadbury.

Terdapat 7 stesen telah disediakan untuk melakukan demo sains.

Stesen 1: Hukum Hooke (Fizik)

Bertujuan untuk menunjukkan perbezaan pemanjangan spring apabila menggunakan susunan spring yang berbeza.



Stesen 2: LED Kelip….Kelip (Sains + Fizik)

Menunjukkan pengaliran arus elektrik oleh bahan-bahan berasid seperti buah limau atau lemon. Litar disambungkan kepada LED. Pelajar diminta untuk meneka adakah LED akan menyala jika disambungkan kepada lemon.
(tips: mesti menggunakan lemon yang betul2 masam. Jika lemon sudah hampir masak, arus elektrik yang terhasil adalah sangat kecil, tiada bacaan pada mikroammeter).




Stesen 3: Hukum Gas (Fizik)

Eksperimen pertama menunjukkan bagaimana haba boleh mengembangkan bola pingpong yang kemek.
Eksperimen kedua pula melibatkan pembakaran belon yang kosong dan belon yang berisi air. Pelajar diminta meneka adakah belon yang berisi air akan meletup jika dibakar menggunakan penunu Bunsen.



Stesen 4: Model Sel Haiwan & Sel Tumbuhan (Biologi)

Pelajar-pelajar didedahkan dengan struktur lengkap sel haiwan dan sel tumbuhan berdasarkan model yang telah dihasilkan oleh pelajar-pelajar Tingkatan 5 Sains menggunakan plastisin.



Stesen 5: Gunung Berapi Krakatou (Kimia)


Menunjukkan tindak balas antara cuka, sabun dan soda bikarbonat (baking soda). Pelajar-pelajar diberi peluang untuk mencuba sendiri eksperimen tersebut.



~aktiviti ini merupakan gimik perasmian Karnival Sains & Teknologi 2014 serta merupakan salah satu stesen cabaran Saintis Muda pada tahun lepas. Memandangkan aktiviti ini mendapat sambutan menggalakkan daripada para pelajar pada tahun lepas, maka kami tunjukkan sekali lagi pada tahun ini.

Boleh lihat videonya DI SINI.


Stesen 6: Oh…. Meletop!! (Kimia)

Demo tindak balas antara natrium dan air. Sengaja kami guna ketulan yang agak besar supaya ia meletup dan menghasilkan bunga api.



Stesen 7: Giant Bubble (Sains + Fizik)


Stesen yang paling mendapat sambutan. Seronok melihat guru-guru lain yang berkongsi aktiviti ini di group FB Cikgu Sains Kreatif, maka kami tidak mahu ketinggalan untuk mencubanya. Terdapat banyak versi campuran yang dikongsi menyebabkan kami tidak pasti mahu merujuk ramuan yang mana satu. Jadi, kami trial and error sajalah. Masa mula-mula buat, campuran agak cair menyebabkan buih yang terhasil tidak besar dan mudah pecah. Setelah itu kami pekatkan campuran berdasarkan kuantiti berikut:
Ø  1 botol Joy
Ø  800 mL air
Ø  4-5 sudu besar tepung kanji / tepung ubi

Excited budak-budak main. Cikgu pun join sekali…………










Penat sebab seharian memantau pelajar di tapak pameran “Enjoy My Science”. Tapi, apa yang penting semua dapat enjoy!


                                # Kuiz Perdagangan
                                # “I am CEO”
                                # Pertandingan roket & payung terjun

                                # pameran Jabatan Bomba & Penyelamat



p/s: seronok bila mendapat pujian daripada Si-Partner yang kebetulan datang ke sekolah. Boleh naikkan semangat untuk teruskan pada tahun hadapan. Katanya, sekolah-sekolah di bandar tiada Minggu Sains. Betul ke….? 

No comments:

Post a Comment