Bagi tajuk
Sebatian Karbon peringkat SPM, terdapat lima siri homolog yang dipelajari,
iaitu:
i) Alkana
ii) Alkena
iii) Alkohol
iv) Asid
karboksilik
v) Ester
Setiap siri
homolog mempunyai formula am/formula molekul dan kumpulan berfungsi yang
berbeza. Nama bagi setiap sebatian karbon pula bergantung kepada formula
struktur bagi molekul tersebut.
Sebatian karbon
yang mempunyai formula
molekul yang sama, tetapi formula struktur yang berbeza
disebut sebagai ISOMER.
Ramai
pelajar (terutama pelajar di sekolah saya) yang keliru dan sering cuai semasa
menjawab soalan sebatian karbon terutamanya yang berkaitan dengan isomer. Antara
kesukaran yang mereka hadapi ialah:
i)
melukiskan & menamakan formula struktur sebatian karbon
ii) membayangkan
pembentukan isomer
iii) melukiskan
isomer-isomer yang terbentuk (dengan hanya diberikan formula molekul)
iv) mengenal
pasti isomer yang sepadan dengan formula molekul
Bagi
memudahkan kefahaman pelajar, saya menggunakan magnet semasa sesi PdP Sebatian
Karbon.
Setiap magnet
mewakili setiap atom yang terdapat dalam molekul sebatian karbon. Jenis atom
yang berbeza diwakili oleh warna magnet yang berbeza, termasuklah kumpulan
berfungsi masing-masing.
Contoh:
# magnet
merah jambu mewakili atom karbon, C
# magnet
biru mewakili atom hidrogen, H
# magnet
kuning mewakili kumpulan berfungsi bagi alkohol, iaitu kump. Hidroksil, -OH
Apabila mahu
membina struktur molekul yang lain, hanya perlu tambah bilangan magnet sahaja.
Untuk membina isomer pula, pelajar hanya perlu menggerakkan
magnet-magnet tertentu ke tempat baru.
Biarkan mereka meneroka sendiri dengan cara berbincang sesama
rakan.
Hasilnya:
Antara kesilapan yang sering pelajar lakukan ialah
mengekalkan nama molekul induk yang asal di bahagian belakang. Jadi, perlu
ingatkan pelajar walaupun formula struktur yang asal ialah butan-2-ol, tetapi
apabila strukturnya berubah, nama bagi isomer yang terbentuk perlu mengikut
rantai panjang yang baru.
Penggunaan magnet saya teruskan untuk sub-tajuk sifat kimia
(melibatkan tindak balas) bagi setiap sebatian karbon. Pelajar jadi lebih mudah
‘nampak’ bagaimana sesuatu hasil tindak balas terbentuk.
Nota:
# Penamaan
molekul & pembinaan struktur sebatian karbon melibatkan 10 ahli pertama
bagi alkana & alkena, manakala penamaan bagi alkohol, asid karboksilik
& ester hanya melibatkan 4 ahli pertama sahaja.
# Isomer
hanya melibatkan alkana, alkena dan alkohol sahaja.
# Kaedah ini pertama kali saya laksanakan pada tahun 2015
# Memandangkan
di sekolah saya (pada tahun lepas) masih menggunakan papan hitam, jadi saya
menggunakan papan putih bermagnet (mini magnetic
whiteboard) yang dibeli sendiri dari kedai buku Popular.
# Bilangan pelajar
5Sc pula hanya 10 orang, jadi sesi PdP menjadi lebih mudah kerana setiap
pelajar mempunyai peluang untuk mencuba dan bergiat aktif dalam perbincangan
kumpulan.
# Kos agak
tinggi untuk membekalkan mini whiteboard
kepada setiap kumpulan pelajar (jika ramai).
# Kos dapat
dikurangkan jika sekolah memang menggunakan whiteboard.
Lebih mudah & boleh minta pelajar untuk mencuba di hadapan.
# Kos magnet: 1 paket 6 magnet = RM 3 (dibeli dari kedai buku Popular)
# Boleh juga digunakan untuk tajuk-tajuk lain seperti susunan atom dalam jirim, susunan elektron bagi atom & ikatan kimia.
# Boleh juga digunakan untuk tajuk-tajuk lain seperti susunan atom dalam jirim, susunan elektron bagi atom & ikatan kimia.
Impak:
i) pelajar
lebih berminat & aktif dalam kelas
ii) pelajar lebih
mudah untuk memvisualisasikan pergerakan atom semasa pembentukan isomer & tindak
balas kimia
iii)
pembelajaran berasaskan murid.
iv)
memudahkan pengajaran guru & proses pdp menjadi lebih lancar.
v)
menjimatkan masa: tidak perlu ulang proses lukis, padam & lukis balik. Hanya
perlu tukar kedudukan magnet sahaja.
Whiteboard biasa takde magnet juga cgu hanim. Jadi masih kena beli mini whiteboard ni. Thanks for the idea.
ReplyDeletesaya rasa bergantung pada jenis yang sekolah beli. tahun ni semua kelas di sekolah saya sudah tukar kepada whiteboard dan ianya magnetic. so, utk tahun ni saya terus guna magnet ni di whiteboard depan kelas.
Delete