Sukatan mata pelajaran Kimia ting. 4 ada 9 bab yang perlu dihabiskan
dalam masa tidak sampai setahun. Jumlah tajuk yang terlalu banyak untuk diajar
dan dikuasai oleh pelajar menyebabkan guru-guru terkejar-kejar untuk
menghabiskan sukatan terutama sekali apabila melibatkan ‘very slow learners’.
Tahun ini, saya mengambil pendekatan untuk lari dari kebiasaan dan
mengajar tidak mengikut turutan tajuk dalam HSP. Sebaliknya, saya mengajar
mengikut tahap penguasaan pelajar (tajuk yang mudah dahulu, diikuti dengan
tajuk susah) serta menghabiskan dahulu tajuk-tajuk yang berkait antara satu
sama lain.
Sukatan m/p kimia Bab 3:
konsep mol à
formula empirik à
formula molekul à
formula ion à
formula kimia à persamaan
kimia
Sesi PdP saya:
JBU à
formula ion à
formula kimia & molekul à
ikatan kimia à
persamaan kimia à
konsep mol à
formula empirik
Oleh itu, saya telah merentasi 4 bab yang berbeza tetapi melibatkan
tajuk-tajuk yang berkaitan. Saya memulakan pengajaran merentasi bab ini setelah
selesai tajuk Resapan & Naftalena.
Bagaimana caranya?
1. Berkenalan dahulu dengan JBU (Bab 4)
Seawal minggu pertama PdP Kimia, saya memperkenalkan pelajar dengan
Jadual Berkala Unsur (JBU) dan menjelaskan kepada pelajar bahawa inilah
unsur-unsur yang akan dipelajari.
2. Beza Unsur & Atom (Bab 2)
Ramai pelajar yang sering keliru antara unsur dan juga atom. Saya
gunakan analogi rumah & batu bata. Berikut merupakan gambar yang saya
gunakan:
3. Struktur Atom & Perwakilan Piawai (Bab 2)
Selepas membincangkan sejarah perkembangan model atom, bincangkan
struktur atom moden & penulisan perwakilan piawai bagi atom. Perbincangan
juga termasuk sub-atom, nombor proton, nombor nukleon, susunan elektron dan
simbol unsur. Cara melukis susunan elektron saya tunjukkan dengan menggunakan
magnet.
4. Kedudukan Unsur dalam JBU (Bab 4)
Setelah pelajar faham cara menulis dan melukiskan susunan elektron
bagi atom, minta pelajar lukiskan beberapa struktur atom di papan putih kelas.
Minta mereka membuat pemerhatian dan perkaitan antara bilangan petala dan
elektron valens dengan kedudukan unsur dalam JBU.
* bilangan petala = kala
* bilangan elektron valens = kumpulan
Bincangkan susunan unsur dalam JBU dengan pertambahan nombor proton.
5. Sifat Unsur-unsur Kumpulan 18 (Bab 4)
Perbincangan unsur Kumpulan 18 tidak panjang, jadi saya terus
bincangkan bersama pelajar sifat fizik dan sifat kimia serta kegunaan setiap
unsur Kumpulan 18. Dari situ, kaitkan kestabilan unsur-unsur Kumpulan 18 dengan
susunan elektron & elektron valens.
6. Pembentukan Ion (Bab 2 + Bab 3)
Tanya pendapat pelajar bagaimana unsur-unsur lain mencapai kestabilan
(susunan elektron oktet) – melalui perpindahan elektron, sama ada melepaskan
elektron ataupun menerima elektron. Apabila perpindahan elektron berlaku, atom
telah bertukar menjadi ion. Minta pelajar kelaskan ion-ion kepada ion positif
(kation) dan ion negatif (anion). Kemudian, namakan ion & perkenalkan
kepada formula ion.
7. Pembentukan Sebatian Ion & Formula Kimia (Bab 3 + Bab 5)
Apabila elektron yang dilepaskan oleh sesuatu atom diterima oleh atom
yang lain, ion-ion yang berlawanan cas tertarik antara satu sama lain dan
membentuk sebatian ion melalui ikatan kimia. Bina formula kimia menggunakan
kaedah darab silang.
8. Ion Kompleks & Formula Kimia Sebatian (Bab 3)
Setelah pelajar faham tentang perpindahan elektron antara atom,
pembentukan ion, pembentukan sebatian & pembinaan formula kimia, baru saya
perkenalkan kepada ion-ion kompleks seperti ion ammonium, ion sulfat, ion
karbonat dan sebagainya. Semua ion yang perlu pelajar ketahui mereka
senaraikan. Pembinaan formula kimia sebatian diteruskan dengan penggunaan Kad Mnemion.
9. Persamaan Kimia (Bab 3)
Pengetahuan tentang formula kimia dikembangkan dengan pembinaan
persamaan kimia. Saya mendedahkan pengetahuan tentang persamaan kimia lebih
awal kepada pelajar kerana ia merupakan antara soalan wajib dalam SPM, iaitu
penghitungan berdasarkan persamaan kimia.
9 tajuk di atas saya habiskan dalam masa 2 minggu @ 4 sesi PdP (tidak
termasuk sesi latih tubi).
Selepas ini baru saya merancang untuk membincangkan konsep mol &
formula empirik. Jadi, apa yang saya buat sebenarnya adalah ‘reverse’ daripada turutan dalam sukatan.
Bagi saya, apa yang paling
penting adalah tahap penerimaan pelajar. Apa yang saya perhatikan selama
ini, pelajar-pelajar sekolah saya menghadapi kesukaran untuk menguasai konsep
yang dipelajari, terutamanya apabila melibatkan kemahiran yang abstrak,
kompleks dan melibatkan KBAT. Sebab itulah saya tukar dan bermula dengan asas
yang paling mudah kemudian kemahiran yang lebih sukar (mereka sangat lemah
matematik & pengiraan).
Ini cara saya. Anda pula bagaimana…?
Seronoknya cara Cikgu Nurul mengajar. Mohon izin untuk menggunakan bahan dari blok Cikgu untuk diguna dalam P&P saya.
ReplyDeleteboleh berikan arahan yang lebih jelas pada saya?
ReplyDeleteharap dapat membantu diri untuk spm tahun ini.
e mail sya fikreerashid@gmail.com
Assalam cikgu nurul, saya berminat tentang kad mnemonion. Boleh ke saya nak minta arahan yang jelas supaya dapat buat dalam kelas nanti. Terima kasih ya. Apa2 nanti cikgu bileh emel di bihahkhalil@gmail.com
ReplyDeleteReplique Montres Pas Cher, combinant un style élégant et une technologie de pointe, une variété de styles de Replique panerai Montres Pas Cher, le pointeur se place entre votre style de goût exclusif.
ReplyDeleteInteresting and amazing how your post is! It Is Useful and helpful for me That I like it very much, and I am looking forward to Hearing from your next.. agen bahan kimia di jakarta
ReplyDeleteAssalamualaikum cikgu...saya pun sangat berminnat dengan kad mnemion cikgu. Bagaimanana cara menggunakannya? Boleh ke cikgu emailkan kepada saya? syiem2011@gmail.com. Tqvm, semoga cikgu dimudahkan segala urusan dan dimurahkan rezeki. Aamiin...
ReplyDeleteW,salam.
DeleteSy sdiri sudah tiada softcopy dlm laptop, sbb kad mnemion ni dlm laptop lama.
Cikgu boleh muat turun drpd sini: https://drive.google.com/file/d/0B7LcwvAtnmKtcC1aVUFaeGdrZkk/view